Congresul Autorităților Locale din Moldova și Ministerul Economiei și  Infrastructurii, în colaborare cu mai multe instituții și autorități publice centrale au organizat joi, 17 septembrie, ședința on-line în cadrul căreia au fost supuse consultărilor modificarea articolului 2 din Legea privind gospodăriile țărănești (de fermier). Scopul întrunirii a fost de contribui la simplificarea procedurii de înregistrare a gospodăriilor țărănești ca formă organizatorico-juridică pentru desfășurarea unor activități în domeniul agriculturii. Problema de bază enunțată de către micii agricultori din localitățile rurale care au loturi de teren de pe lângă casă (grădini), este că la momentul actual nu pot înregistra gospodăria țărănească, deși și-ar dori să folosească aceste loturi în activități de antreprenoriat. O altă problemă este lista actelor ce urmează a fi prezentate pentru înregistrarea gospodăriei țărănești și anume prezentarea titlului deținătorului de teren, pe care solicitantul nu-l va avea în cazul procurării acestui teren. În vederea simplificării acestei proceduri, cu contribuția CALM, Ministerul Economiei și Infrastructurii a elaborat o inițiativă legislativă.

De asemenea, expertul CALM Alexandru Morcov a afirmat că în ultima perioadă de timp, Casa Națională de Asigurări Sociale și Serviciul Fiscal de Stat au expediat mai multe înștiințări beneficiarilor gospodăriilor țărănești privind acumularea unor datorii la Fondul de
Asigurări Sociale, dar și alte plăți, impozite, fără ca persoanele vizate să cunoască acest lucru. În acest sens, autoritățile locale au fost sesizate de mai multe ori de către cetățeni. „Pe de altă parte, cei
care doresc să înființeze o gospodărie țărănească, neavând în proprietate sau un alt drept real asupra unui teren cu destinație agricolă, au aceste loturi de pe lângă casă care le-ar permite să
desfășoare anumite activități agricole în această formă de gospodărie țărănească.”
Expertul a explicat că această formă organizatorică-juridică le oferă celor care vor să desfășoare această activitate anumite facilități fiscale, simplifică procedurile de raportare către organele statului,
etc. „În cadrul activităților agricole aceasta este unica formă organizatorico-juridică care permite persoanelor fizice să desfășoare acest timp de activitate”, a declarat Alexandru Morcov.
„Ne bucurăm că acest subiect nu este lipsit de atenția autorităților publice centrale. Sperăm să avem o colaborare strânsă cu toți actorii implicați și astfel vom identifica o formulă care să ne permită să
amplificăm toate aceste proceduri, să facem disponibil acest serviciu pentru cetățenii care vor să desfășoare activități agricole în cadrul acestei forme organizatorico-juridice. Astfel micii agricultori vor avea posibilitatea să desfășoare activități agricole pe lângă casele de locuit individuale, să creeze mici afaceri, să obțină niște venituri, să-și întrețină familiile, să achite impozitele, taxele și să-și asigure
un trai decent în localitățile în care se află”, a concluzionat Alexandru Morcov.

Serviciul de Comunicare al CALM

Imprimare