Participarea cetățenească în procesul decizional reprezintă o premisă esențială pentru dezvoltarea locală. La această concluzie au ajuns membrii echipei Programului Bunelor Practici ale Autorităților Publice Locale care au vizitat luni, 4 august, orașul Edineț și comuna Larga din raionul Briceni.

Pentru a informa cetățenii despre deciziile care sunt luate în cadrul primăriei și proiectele implementate în comunitate, administrația publică locală din comuna Larga a decis ca ședințele publice să fie transmise online pe pagina web a instituției http://larga.md. Practica asigură accesul liber la informație pentru toate categoriile de persoane atât din localitate, cât și din afara ei, mai ales pentru cetățenii care nu pot fi prezenți direct la dezbaterile care au loc în cadrul APL. Printre beneficiari se numără administrația publică locală, agenții economici, 50 de reprezentanți ai instituțiilor bugetare din teritoriu care participă în special la contractarea achizițiilor publice și peste 1 800 de locuitori care utilizează internetul pentru a urmări online dezbaterile în cadrul sălii de conferințe a primăriei. Proiectul are un impact semnificativ pentru toată localitatea. Astfel, este îmbunătățită calitatea prestării serviciilor publice, consolidată cooperarea cu societatea civilă și sporită transparența administrației publice locale. Dacă prima ședință transmisă online a fost urmărită de 67 de persoane, astăzi această cifră ajunge la 660 de vizitatori per ședință.

Prin asigurarea transparenței în procesul decizional în administrația locală se promovează eficiența, deschiderea, transparența, spiritul de dialog și responsabilitatea. Consilierii s-au disciplinat, iar oamenii au devenit mai informați”, a declarat Radu Urechean, primarul comunei Larga. Practica a fost lansată în octombrie 2013 cu suportul financiar al PNUD-ului și administrației publice locale, costul practicii constituind 86 810 lei.

Pe de altă parte, administrația orașului Edineț utilizează toate mijloacele posibile de comunicare cu cetățenii: pagină web, pagină oficială pe rețelele de socializare, buletine informative, pliante, sondaje publice și chiar panouri amplasate în oraș. „Aspectul comunicării este primordial pentru noi și căutăm orice fel de modalități pentru a comunica cu cetățenii, iar o bună guvernare înseamnă o mai mare încredere a cetățenilor în activitatea administrației publice locale”, a menționat în acest sens primarul orașului, Constantin Cojocari. Prin intermediul practicii, administrația publică locală a intenţionat să motiveze cetăţenii să participe în sistemul decizional al oraşului deoarece, până în anul 2011, cetățenii se informau doar din presa scrisă. Astfel, primul pas a fost făcut în anul 2011, când a fost creată pagina web a primăriei: http://primariaedinet.md/. Pagina oferă informații despre oraș, include noutăți și evenimente, promovează postul local de radio, permite comunicarea cu primarul prin rubrica „Scrie primarului” și prezintă o serie de informații cu caracter public. Potrivit sondajului online, pagina web este considerată foarte utilă în opinia a 53% de vizitatori. Aceasta a fost accesată de practic fiecare cetățean din oraș, înregistrând peste 15 330 de vizitatori unici, majoritatea fiind din Republica Moldova, România și Italia.

 

Activitățile zilnice ale administrației publice locale și evenimentele ce au loc în orașul Edineț sunt promovate și prin intermediul rețelelor de socializare Facebook și Odnoklasniki. Pagina de Facebook a primăriei Edineț este apreciată de peste 350 de persoane, având un impact săptămânal al postărilor de aproape 600, în timp ce pe rețeaua Odnoklasniki vizualizările totale ale postărilor constituie 1 419 736, numărul vizitatorilor unici fiind 14 806, dintre care 61% femei. Și veștile bune circulă repede în orașul Edineț datorită buletinului editat lunar de către primărie „Noutățile de zi ale Edinețului”. Cea mai recentă ediție a publicației pune în evidență rezultatele unui sondaj public, potrivit căruia reparația drumurilor în oraș și canalizarea reprezintă problemele cele mai stringente ce trebuie rapid soluționate.

Un lucru interesant e și faptul că cetățenii au oportunitatea de a-i scrie direct primarului și a-și exprima opiniile și doleanțele. Până în septembrie, primarul își propune să colecteze adresele electronice ale cetățenilor și persoanelor interesate și a-i informa pe aceștia prin e-mail. De asemenea, acesta mai intenționează să instituie serviciul de taxi social, un serviciu inițiat de primărie pentru a facilita deplasarea persoanelor imobilizate și a celor nevoiașe către principalele instituții publice din oraș. Pentru acțiunile de comunicare și promovarea activităților publice, primăria orașului Edineț investește anual 5 mii de lei.

Comuna Larga și orașul Edineț fac parte din cele 27 de localităţi din Republica Moldova selectate pentru a fi vizitate de către echipa Programului Bunelor Practici.

După ce vor fi vizitate, autorităţi publice locale vor fi invitate să prezinte bunele lor practici în cadrul unei mese rotunde desfăşurate în luna septembrie 2014. În urma acestor prezentări şi a vizitelor anterioare, membrii Grupului Coordonator vor selecta autorităţile publice locale cărora le va fi acordat Statutul „Autoritatea cu Cea mai Bună Practică” în domeniul în care a fost implementată practica.

Programul Bunelor Practici ale Autorităţilor Publice Locale din Moldova a fost lansat în anul 2005 de către Consiliul Europei în cooperare cu Guvernul Republicii Moldova, asociaţiile de primari, proiectul USAID „Reforma Autorităţilor Publice Locale” şi implementat de către IDIS “Viitorul”, având scopul de a identifica, valorifica şi disemina bunele practici printre autorităţile publice locale din Republica Moldova, contribuind astfel la eficientizarea guvernării locale.

Pentru mai multe detalii, contactaţi coordonatorul programului, Ana – Maria Veveriţa la numărul de telefon 0 22 221844 sau ana.veverita@viitorul.org.

Imprimare