Primarul municipiului Cahul, vicepreședintele CALM Nicolae Dandiș crede că programul de guvernare votat de Legislativ oferă un cadru de lucru extraordinar de mare, cu toate acestea, sunt foarte multe subiecte care nu așteaptă un an sau mai mult. „Multe decizii trebuie adoptate într-o lună, maxim în două, unele până la începerea noului an școlar, altele până în iarnă. Dacă unii se vor orienta doar pentru a lupta cu corupția ca să găsim scheme pe undeva și uităm de aceste lucruri administrative zilnice, la care oamenii așteaptă soluții, dezamăgirea va crește proporțional”, susține alesul local.

Ați studiat programul de guvernare al Executivului. Care este părerea Dvs. despre prevederile acestui document?

Nicolae Dandiș: Plecând de  la o previzibilitate a guvernării care va avea suportul Parlamentului pentru o perioadă de 4 ani, programul de guvernare a fost conceput exact pentru această perioadă de timp. Menționez acest lucru deoarece în cazul programelor anterioare ni se spunea că sunt până la nu știu care alegeri etc, adică și obiectivele trasate sunt luate în calcul pentru o perioadă de patru ani. În programul de guvernare sunt și obiective ambițioase care, din punctul meu de vedere, nu cred că vor putea fi realizate în patru ani, evident că mai multe acțiuni ar putea fi întreprinse, sunt și unele fixate dar care deja se implementează și dacă acestea vor fi finalizate se vor asuma anumite merite. În document este menționat expres că 100%  a banilor din Fondul Rutier vor ajunge în bugetele locale, nu este clar însă care va fi ponderea ce ține de impozitul persoanelor fizice și juridice. Sunt aspecte care sună frumos, dar vom vedea cum acestea vor funcționa.

În program se menționează despre o comunicare, un dialog veritabil, o cooperare instituționalizată între Guvern și APL…

Nicolae Dandiș:  Noi demult vorbim despre aceste subiecte și vom vedea care va fi cel mai eficient mecanism de comunicare directă, cu atât mai mult că apare cuvântul instituționalizat. Eu sper foarte mult că această guvernare și majoritate parlamentară va înțelege ponderea APL, pentru că de fapt de aici pot avea cel mai clar tablou a ceea ce înseamnă prioritățile care trebuie realizate. Important este să se înțeleagă că dincolo de subiectele globale sunt teme la zi care trebuie soluționate de un minister sau altul. În discuțiile care au fost în cadrul CALM-ului am spus că aș vedea un membru al Guvernului care să reprezinte APL și nu neapărat să fie un minister al APL. Cred însă că este nevoie de un membru în cadrul Guvernului care să poată promova mai ușor interesele comunităților locale, să avem o voce a noastră în cadrul cabinetului de Miniștri. E  una când ne întâlnim o dată în trimestru și e alta când cineva e săptămânal acolo și un anumit subiect sau idee care poate veni de la aleșii locali este discutată la nivel de miniștri sau prezentată în ședința Guvernului. Este în competența Parlamentului să facă acest lucru.

Ce subiecte nu ați regăsit în programul de guvernare?

Nicolae Dandiș: În program nu apare expresia orașe – poli de creștere, deși anumite obiective din programul aprobat anterior se regăsesc în unele capitole, de exemplu, poligoanele de deșeuri, susținerea modernizării transportului în orașele mai mari etc. De asemenea, este prevăzut că vor fi reparați 3000 de km de străzi rurale, nicăieri nu apar cuvintele orașe, municipii, urban. Să înțeleg că în următorii 4 ani în orașe nu trebuie să fie reparate drumurile? Sunt și alte capitole pe care mi-aș fi dorit să le regăsesc în programul de guvernare. Nu am văzut referință la ceea ce se numește poliție locală. De mai mulți ani vorbim despre necesitatea creării poliției locale, iar în programul de guvernare din 2019 a Dnei Maia Sandu era prevăzută expres crearea poliției comunitare, aici nu am văzut vreo referință la această instituție etc. Nu mă apuc să fac analiza critică a programului, acesta  presupune un set de obiective și acest lucru nu înseamnă că de azi nu se poate de lucrat la obiective care nu au fost fixate în acest document. Există suportul politic parlamentar și Guvernul poate să realizeze reforme în orice domeniu. Anumite lucruri nu au fost incluse nu neapărat din cauza vitezei cu care a fost elaborat și aprobat documentul, dar poate și din cauza necunoașterii anumitor aspecte care trebuie prioritar făcute. Cu siguranță, fiecare ministru va intra în esența domeniului pe care îl gestionează și sunt convins că își va face o agendă mult mai mare decât obiectivele trasate în programul de guvernare. Avem acest document dar asta nu înseamnă că Guvernul trebuie să se rezume la acțiunile incluse acolo.

E posibil ca acest Guvern să realizeze tot ce își doresc APL?

Nicolae Dandiș: Sunt convins că ceea ce cer autoritățile locale poate fi realizat în patru ani. Autoritățile locale nu cer obiective cosmice, sunt teme cunoscute, abordate de către APL și de fiecare dată se invoca faptul că nu există suport în Parlament, alții că nu se pot găsi bani, dar niciodată nu am auzit să se spună că ei nu sunt de acord cu ce vor primarii, adică mereu se spunea da, dar… și urmau diverse justificări. Ceea ce cerem noi în primul rând ține de pârghii, atribuții și capacități de a soluționa problemele și mai puțin punem accent pe investiții de miliarde de lei pentru că în asemenea caz Guvernul sigur că va spune că nu are de unde. Noi vrem să avem posibilitatea să gestionăm niște bunuri, să se facă regulă în domenii în care este nevoie nu atât de bani, cât de o instituție sănătoasă care să aibă urechi ca să audă doleanțele APL  și pe etape, dacă se vor începe niște procese, sunt convins că ele vor fi continuate și după acești patru ani. Îmi pare bine că anumite accente sunt puse pe partea de poli regionali. La Cahul urmează să fie construit un spital, mi-aș fi dorit să fie mai multă referință la creșterea rolului universităților regionale, cum sunt cele de la Cahul, Bălți, a portului internațional, pentru că nu avem o sută. Multe chestiuni poate sunt sub umbrela generală de infrastructură, dar lucrurile trebuie începute de astăzi. Eu sunt convins că toți miniștri au de învățat foarte mult de la autoritățile localși sper foarte mult să avem o comunicare directă. Un coleg primar cu patru mandate îmi spunea că nu a vorbit niciodată cu vreun ministru la telefon, ceea ce e foarte grav. Nu vom ajunge nicăieri dacă prin a zecea roată o să discutăm anumite întrebări care nu sunt doar de importanță locală, dar regională sau chiar națională. Noi avem expertiză și experiență și suntem de acord să ajutăm autoritățile centrale și invers, iar în acest sens am propus să fie organizate ședințe de Guvern în teritoriu în cadrul cărora să fie soluționate întrebări care țin de competența Executivului. Astăzi eu am o listă cu mai mult de 20 de întrebări pentru care trebuie hotărâri de Guvern și care vizează Cahulul, unele au trei ani care așteaptă rezolvarea, altele patru și mai mult. Mi-aș dori să fie o ședință a Executivului la Cahul în care se adoptă mai multe decizii, ieșim împreună cu Dna premier într-o conferință de presă și spunem că după ședința de astăzi de la Cahul s-au rezolvat 20 de întrebări. În afară de aceasta, fiecare ministru poate să lucreze cu serviciile desconcentrate, să audieze cetățenii și asemenea ședințe pot avea loc în fiecare centru raional. Nu trebuie să stea primarii pe la multe uși de la anumite ministere, sunt foarte multe întrebări legate de atribuțiile serviciilor desconcentrate, de organizarea acestora în teritoriu, capacitățile lor financiare, umane, toate aceste momente sunt pe agenda de lucru și sper cât mai rapid să fie soluționate, să nu așteptăm jumătate de an sau un an ca într-adevăr să avem acest dialog între APL și APC. Nu cred că sunt bune genul acesta de întâlniri în care invităm toți primarii la Palatul Republicii și transmitem anumite mesaje, mi se par absurde astfel de abordări. Poți să-i chemi acolo o dată în an și să-i feliciți spunându-le: „bravo, băieți!” În rest, sunt necesare întâlniri în grupuri mici de lucru, sectorial sau general. Dacă ai câteva municipii-cheie și niște obiective de interes național, atunci te întâlnești cu cinci-opt primari și discuți concret despre anumite direcții care vor afecta nu doar acele municipii, dar toate regiunile. Dacă înțelegi că nu își justifică existența anumite centre raionale atunci vezi care sunt atribuțiile directe și în ce măsură poți să intervii la Legea Privind Administrația Locală. Se vorbește deseori că miniștrii poate nu au experiență, evident că și noi când am ajuns primari nu știam multe, cel mai important factor însă este dorința și deschiderea pentru a auzi, a nota și a lua în serios toate propunerile pentru a fi examinate minuțios și să se vadă operativitate în a propune soluții. Azi nu mai poți spune că nu știu cine nu susține o inițiativă sau alta. În afară de aceasta, există și suportul extern, se vorbește despre bugete mai mari. Chiar în programul de guvernare este indicat că 2 miliarde de lei pe an vor fi distribuiți APL în bază de proiecte, concursuri.  Evident că sunt niște oportunități și de aceea este logică propunerea din programul de guvernare de a institui o unitate privind creșterea capacităților de absorbție sau monitorizarea acestor fonduri, pentru că pe oameni trebuie să-i înveți să scrie proiecte în termeni restrânși, nu avem ani de zile la dispoziție. De exemplu, 10 milioane de lei program de granturi pentru politici de tineret este foarte bine, anterior vorbeam despre bugete de câteva sute de mii de lei.  Contează să încurajăm inițiativele locale ale unor ONG-uri mai mici, grupuri de voluntari, sportivi etc. Totodată este nevoie de evaluarea strategiilor, altor documente care au fost aprobate anterior și nu s-a lucrat suficient la rolul APL în implementarea acestor politici, acum cel puțin am văzut prevederi că APL vor fi implicate într-o măsură mai mare în procesul decizional. Totodată, dacă nu mă implici la partea de elaborare a acestei strategii și mă pui la implementare, iar peste 10 ani de la aprobare această strategie trece în istorie fără niciun fel de claritate și deja vorbim despre elaborarea unei alte strategii, atunci care e sensul lor, mai ales că se cheltuie mulți bani pe elaborarea acestor documente.

Vă mulțumim!

Serviciul de Comunicare al CALM

Imprimare