Guvernul a anunțat că după reforma administrației publice centrale urmează să fie implementată și reforma administrației locale, inclusiv cea administrativ-teritorială. Nu este clar ce prevede aceasta deoarece, practic, nu există consultări pe acest subiect cu  autoritățile locale, cu societatea civilă, cu experții locali în domeniu. Am întrebat-o pe deputatul PCRM Elena Bodnarenco, fost primar al orașului Soroca,  ce cunoaște despre această inițiativă a Executivului de la Chișinău și în ce condiții ar putea fi implementată reforma administrativ-teritorială.

Deocamdată, unicele informații pe care le avem despre întrevederea cu experții străini pe care a avut-o premierul Pavel Filip pe subiectul reformei administrativ-teritoriale sunt din presă. Cunosc că pe timpul Guvernului Filat a fost elaborat un studiu, fiind două propuneri pentru această reformă: prima era micșorarea primăriilor din țară de circa trei ori și a doua era de a micșora acest număr de aproximativ șase ori. Din câte cunosc, la momentul actual, Guvernul Filip se bazează pe acest studiu. Acest subiect însă nu a fost discutat în cadrul Comisiei Administrativ-Teritoriale din Parlament, membrii Comisiei nu au fost informați despre analizele ce stau la baza Guvernului Filip și nici nu au fost invitați la nicio ședință privind aceste tratative. Opinia noastră este că nu trebuie să faci, în mod prioritar, întrevederi cu experții străini, dar cu cei locali. Noi avem țara noastră, cu condițiile, specificul, mentalitatea și tradițiile noastre. Noi trebuie să discutăm, în primul rând, cu primarii, cu consilierii, cu reprezentanții societății civile, cu specialiști în domeniul APL din țara noastră, să vedem dacă avem sau nu posibilitatea să micșorăm numărul de primării, dacă putem crește numărul locuitorilor unei primăriei până la 9-11 mii de oameni, dacă avem condițiile de infrastructură, dacă avem drumuri bune pentru aceasta, dacă avem transport care ar asigura legătura între localitățile ce vor fi incluse în componența unei primării? Noi nu avem specialiști în domeniul arhitecturii, nu avem numărul necesar de juriști în aceste primării. Noi am avut cândva o experiență tristă, când am trecut prin reforma administrativ-teritorială din anul 1999, atunci majoritatea instituțiilor sociale au fost pur și simplu închise: toate spitalele sătești, aproximativ 70% din Casele de Cultură din satele noastre, circa jumătate din grădinițele de copii, tot din cauza inexistenței specialiștilor, dar și din cauza finanțării proaste a serviciilor publiceÎn primul rând trebuie să soluționăm problemele privind autogestiunea primăriilor, autonomia locală și descentralizarea reală. Să nu ne limităm doar la scrierea acestor prevederi pe hârtie, la legile care din an în an împovărează tot mai mult activitatea APL de nivelul I, iar aceste servicii sunt finanțate tot mai puțin. Noi trebuie să asigurăm toate primăriile cu posibilități financiare, pentru ca acestea să poată presta servicii calitative la nivel local și după aceasta să facem selectarea primăriilor ce pot să se autofinanțeze, să gestioneze activitățile lor din surse proprii și celor care nu au această posibilitate. Despre această amalgamare sau micșorare a numărului primăriilor ce se pregătește la moment trebuie să discutăm cu fiecare primărie în parte, să  nu luăm decizii angro la nivel de țară. Noi am avut cazuri în 1999 când mortul nu putea fi scos din casă câte cinci-șase zile pentru că primarul nu era de găsit pentru a elibera certificatul de deces. Eu presupun că guvernarea actuală nu prea discută despre această reformă pentru că aceasta nu este populară. În cazul în care va rămâne aceeași guvernare și după alegerile parlamentare se va implementa în grabă reforma administrativ-teritorială, iar data alegerilor locale va fi transferată pentru august-septembrie și astfel, ca și în cazul celorlalte reforme ale puterii democrate, nu vom cunoaște aproape nimic până în ultimul moment, iar după jumătate an ne vom trezi cu probleme multiple, cu faptul că Legea nu este funcțională și necesită a fi modificată. La ora actuală Republica Moldova nu este pregătită pentru o asemenea reformă. Pentru început trebuie să finalizăm reforma descentralizării, să asigurăm autonomia locală, inclusiv cea financiară a primăriilor și doar după acest proces, după o analiză foarte amplă să trecem la reforma administrativ-teritorială, acolo unde va fi necesar.

Departamentul de comunicare al CALM

Imprimare