Primarul orașului Dondușeni, Ivan Belciug, în cadrul unui interviu pentru Provincial.md, a vorbit despre cum a ajuns să conducă Primăria orașului, ce a realizat dintre cele promise în campania electorală, care sunt direcțiile principale ale strategiei de dezvoltare a orașului, dar și despre candidatura sa la următoarele alegeri – atât locale, cât și parlamentare.

P.: Ați absolvit Colegiul de Medicină din Bălți, ca mai apoi să activați în calitate asistent al medicului pentru siguranţa alimentelor la Centrul de Sănătate Publică Donduşeni. Cum a ajuns Ivan Belciug la Primăria orașului Dondușeni?

I.B.: Dacă e să privim de mai departe, atunci sunt primul copil în familie, astfel am purtat răspundere de ceilalți frați ai mei. Prin urmare,îmi place să mă implic în orice, de fiecare dată când am posibilitatea. Activând la Centrul de Sănătate Publică, multe întrebări erau discutate la nivel de avocatul poporului, dar și alte  probleme care erau la moment în oraș. Chiar înainte de a începe campania electorală, mi-am pus întrebarea: De ce nu pot eu să mă implic mai profund pentru rezolvarea problemelor din orășel? Iată că, de aici a început toată procedura de mai departe.

P.: Faceți parte dintr-o generație de primari tineri. Considerați acesta drept un privilegiu în comparație cu primarii din generația mai vârstnică sau din contra?

I.B.:Nu pot să spun că e un privilegiu, dar pot spune că noi, tinerii, primim lecții de la cei în vârstă, ca mai apoi să le implementăm.

P.: În 2015, atunci când era campania electorală la alegerile locale, locuitorii orașului Dondușeni se plângeau că nu au condiții decente de trai, că nu dispun de apă curentă, canalizare sau gaz natural. Mai mult, aceştia se plângeau că trăiesc într-un oraş fără locuri de agrement şi cu drumuri proaste. Mai avem câțiva pași până a intra în noul an, 2018, ce s-a schimbat la acest capitol?

I.B.:Vreau să vă aduc la cunoștință faptul că, planul personal din campania electorală, pe care l-am pregătit, este la mine în față, zi de zi. Pot face chiar o mică analiză pe fiecare punct. Astfel, în dezvoltarea infrastructurii și a serviciilor sociale, o bună parte din punctele de la această categorie – le-am rezolvat, aici se are în vedere îmbunătățirea sectorului privat, dezvoltarea infrastructurii sociale, iluminarea. Dacă ne oprim la compartimentul iluminare stradală, în timp de 2 ani și ceva, a avansat – de la 30 până la 70 la sută, poate și mai mult. Partea centrală a orașului este iluminată totalmente, pe străzile principale sunt plasate sistemele de iluminare LED, care sunt și econome. Recent, domnul viceprimar a intrat la mine în birou și am ajuns la ideea ca până la finele mandatului acesta, undeva până la 90 la sută sau mai mult, iluminatul stradal al orașului să fie completat. Cea mai mare problemă este conlucrarea între administrația publică și agenții economici în unele Primării, la noi pentru agenții economici sunt mereu ușile deschise, documentația legală de care au ei nevoie, care o acordăm în timp rapid și suntem deschiși pentru orice colaborare. Totodată, la noi, în regiunea căii ferate, se deschide o fabrică de croitorie, cu 500 de locuri de muncă, astfel a cesta e un fapt foarte bun pentru orășelul nostru. Mă bucur că agentul economic din Turcia a avut încredere în noi și a deschis așa o oportunitate pentru oameni.

17353122_374764579589275_4666122998168881253_n

P.: Care sunt direcțiile principale ale Strategiei de dezvoltare a orașului?

I.B.:În anul acesta am încheiat 2 contracte mari și am făcut 2 licitații publice pentru orășel, astfel, până în prezent orășelul Dondușeni nu dispunea de planul urbanistic de dezvoltare a orașului, care este un punct primordial al atragerii investițiilor străine. Acum, împreună cu Consiliul, am găsit posibilități de a acumula careva resurse financiare, astfel ca planul urbanistic să fie realizat. Al 2-lea proiect mare, care tot anul acesta a fost contractat, este alimentarea a 47 la sută cu apă. Acum lucrăm cu agentul economic, care a câștigat licitația pentru evaluarea proiectului.

P.: Care sunt trei dintre cele mai importante probleme din oraș?

I.B.:Cele mai importante și mai dureroase probleme ale orașului, desigur că, sunt alimentarea cu apă, sistemul de canalizare și o bună parte din oraș nu este alimentat cu gaze naturale, dar aici e mai dificil, nu dispunem de resurse financiare ca să fie redirecționate pe compartimentul de gaze naturale.

P.: Cum descrieţi relaţia pe care o aveţi cu administraţia centrală, ministere, Guvern?

I.B.:Apelurile pe care le-am efectuat, până în prezent, la administrația centrală nu pot spune că au un rezultat pozitiv 100%, dar – nici negativ, suntem pe la mijloc. Este o conlucrare normală.

P.: Ce are orașul Dondușeni și nu au celelalte raioane? Cu ce vă mândriți? Ce ar putea vizita un turist?

I.B.:Cu părere de rău, la compartimentul dat, de dezvoltare a turismului nu avem progrese, dat fiind faptul că orășelul nostru este tânăr din 1892 și nu este confirmat. Începând cu anul acesta lucrăm asupra stemei orașului și nu este inclusă și confirmarea legală de când este întărit orașul ca localitate.

P.: Ce vă doriți să reușiți să faceți până la expirarea mandatului?

I.B.:Eu îmi doresc foarte multe, dar, luând în considerare posibilitățile, nu prea știu ce vom reuși. Chiar dacă este să luăm de la drumuri, dorim să facem un acces către cele 3 licee în oraș, dar și spre cele 2 grădinițe. Dorim să facem accesul încât copiii să meargă pe un drum curat și asfaltat. La fel, dorim să aducem până la 90 la sută iluminarea stradală, deoarece atunci când este lumină, omul este mai sigur pe străzile orașului. Dacă să ne întoarcem la compartimentul drumurilor, atunci dorim să mai facem reparație. Orașul Dondușeni dispune de 77 de kilometri de drum, unde 40 la sută este asfaltat, adică varianta de asfalt, restul este în variantă albă. Dorim să lucrăm atât pe varianta de asfalt unde este nevoie de plombat, cât și varianta albă ca drumurile să fie asfaltate. Prin urmare, mai avem o problemă la momentul dat, avem stația de epurare care de 2 ani și jumătate a trecut în jur de 5 licitații, iar anul acesta am încheiat contract cu o firmă, care ne va executa lucrările. Totodată, pe compartimentul unui proiect a unei stații de epurare, Primăria dispune de 2 acorduri de 6,5 milioane de lei pentru proiectul dat, cu contribuție de 15 %, costul proiectului este de 7 milioane 753 de mii de lei.

P.: Având în vedere schimbarea sistemului electoral, admiteți să candidați pentru funcția de parlamentar în cadrul unei circumscripții? Dar pentru un nou mandat de primar veți candida?

I.B.:Nu prea sunt de acord cu modificările la compartimentul sistemului electoral și nu prea admit că voi candida.

În ceea ce ține de un nou mandat la Primărie, atunci, ca pentru orice Primar, campania electorală durează 4 ani de zile, dar nu – 2 luni, pentru a promite verzi și uscate. Eu am să fiu ca un învinuit la finele mandatului, iar cetățenii vor fi avocații și procurorii, totul depinde de ei. Eu nu dau speranțe cetățenilor și, după aceasta – să fie că am promis, dar nu am făcut.

Mihaela Conovali

Imprimare