Conform prevederilor actuale ale pct.7 alin. 1 din Anexa nr.1 ”Regulamentul-tip privind Serviciul de colectare a impozitelor și taxelor locale din cadrul primăriei” la Hotărîrea Guvernului nr.998 din 20 august 2003, reviziile documentare de casă la primării privind exercitarea funcțiilor Serviciului de colectare a impozitelor și taxelor locale (în continuare – SCITL) de percepere și transferare a mijloacelor bănești în buget se efectuează de către direcțiile generale finanțe teritoriale, precum și de către alte organe abilitate cu acest drept, cu întocmirea actelor respective. De asemenea potrivit alin.2 din același punct, la încetarea raportului de serviciu al perceptorului fiscal sau al persoanei care exercită funcțiile acestuia se efectuează, în mod obligatoriu, revizia documentară a casei de încasări a impozitelor, taxelor și altor plăți și transmiterea la contabilitatea primăriei a chitanțelor și altor documente de care persoanele menționate poartă răspundere. Respectiv, înainte de încetarea raportului de serviciu al acestor persoane, primăriile sunt obligate să informeze oficial organele financiare teritoriale pentru a efectua reviziile stabilite.

Ținînd cont că din statele de personal ale organelor financiare teritoriale au fost excluse unitățile de revizori, prin Legea nr.108-XII din 17.12.2009, au fost efectuate modificări în art. 36 ”Controlul financiar” al Legii nr.397 din 16.10.2003 privind finanțele publice locale, prin care direcțiile finanțe sunt în drept să efectueze controale tematice privind corectitudinea elaborării și execuției bugetelor unităților administrativ-teritoriale, iar reviziile asupra execuției bugetelor unităților administrativ-teritoriale se efectuează de către Serviciul Control Financiar și Revizie (actualmente, conform Hotărîrii Guvernului nr.403 din 13 iunie 2012 – Inspecția financiară) din subordinea Ministerului Finanțelor, periodic, o dată la doi ani.

Actualmente, prevederile alineatelor 1 și 2 ale pct.7 din Regulament, precum că reviziile de casă la primării  privind exercitarea funcțiilor SCITL se efectuează de către direcțiile teritoriale finanțe, nu au întemeiere juridică. Mai mult ca atît, legislația în vigoare nu prevede așa noțiune ca ”revizie documentară de casă”.

Pentru a elimina aceste neconcordanțe autorii proiectului propun să substituie sintagma ”revizie documentară de casă” cu ”revizie de casă”. Respectiv, revizia de casă să fie efectuată de Inspecția financiară din subordinea Ministerului Finanțelor în procesul de efectuare a reviziilor asupra execuției bugetelor unităților administrativ-teritoriale. Modificările în cauză vor constitui temei juridic pentru efectuarea reviziilor de casă și vor stabili expres organul public cu astfel de împuterniciri.

De asemenea, ținînd cont de că pct.37 din Normele pentru efectuarea operațiunilor de casă în economia națională a Republicii Moldova prevede că la fiecare întreprindere se efectuează revizii inopinate ale casei, în termenele stabilite de conducătorul întreprinderii, da nu mai rar decît o dată în trimestru, autorii proiectului propun ca la încetarea raportului de serviciu a perceptorului fiscal sau a persoanei care exercită funcțiile acestuia, efectuarea reviziei casei de încasări, taxelor și a altor plăți și transmiterea la contabilitatea primăriei a chitanțelor și altor documente de care persoanele menționate poartă răspundere, să fie exercitată de către o comisie, desemnată prin dispoziția autorității executive a unității administrativ-teritoriale. Deasemenea prin proiectul în cauză se propune ca în componența acestei comisii să fie incluși viceprimarul unității administrativ-teritoriale, contabilul-șef al primăriei, precum și un consilier din cadrul consiliului local al unității administrativ-teritoriale. La constatarea unor careva neregularități, comisia va informa imediat Inspecția financiară din subordinea Ministerului Finanțelor.

În acest context, CALM solicită membrilor să expedieze propuneri, recomandări și obiecții în privința proiectului în cauză, prin oricare din mijloacele indicate mai jos.

Date de contact: Telefon: 022-223509; Fax: 022-223529; Email:  info@calm.md, ion.beschieru@calm.md.

Persoană de contract – Ion Beschieru, Coordonator asistență și expertiză juridică.

Proiectul Hotărîrii Guvernului cu privire la modificarea și completarea anexelor nr. 1 și nr.2 la Hotărîrea Guvernului nr.998 din 20 august 2003.

Imprimare