Consultantul Proiectului MĂ IMPLIC VICTOR GUZUN: „Ne dorim ca această platformă să răspundă necesităților autorităților publice locale și prestatorilor de servicii, iată de ce pornim de la principiul de jos în sus”

În această perioadă, Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM) și Proiectul MĂ IMPLIC organizează pentru reprezentanții APL mai multe seminare on-line pentru a identifica necesitățile acestora în procesul de dezvoltare a unei platforme de instruire, informare, consultanță și organizare a diverselor evenimente. Proiectul MĂ IMPLIC este finanțat de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare și implementat de Skat Consulting în perioada 2019-2023. De la consultantul Proiectului MĂ IMPLIC Victor Guzun ne-am propus să aflăm cum va contribui această platformă la e-transformarea APL-urilor din Republica Moldova.

De ce ar avea nevoie APL de o asemenea platformă?

Victor Guzun: Ne dorim ca aceasta să fie necesară APL, accesibilă, să răspundă necesităților de consolidare a capacităților APL, de școlarizare on-line și să ofere  alte servicii de suport pentru activitatea operațională. APL și prestatorii de servicii întotdeauna au nevoie de acest tip de servicii, inclusiv de instruiri, iar realitățile au arătat că noi nu mai putem să le organizăm în format offline. Pandemia are un rol esențial în această privință. La etapa actuală toate tehnologiile de instruire și aceste servicii de suport trec în format on-line. Exemplul mai multor state ne demonstrează clar că ele sunt foarte eficiente, aduc economii de bani și înlocuiesc o mulțime de aspecte tehnice. Când adunăm toate aceste elemente vedem că dezvoltarea unei platforme despre care discutăm nu este doar necesară, dar și corespunde necesităților actuale.

Sunt pregătite autoritățile locale, în special cele din localitățile rurale, să utilizeze asemenea platforme?

Victor Guzun: Suntem la etapa în care discutăm cu primarii, secretarii Consiliilor locale, cu prestatorii de servicii, am realizat și un chestionar pentru membrii CALM pentru a afla care sunt aceste necesități și toate rezultatele de până acum ne arată că autoritățile publice locale și prestatorii de servicii sunt deschiși pentru a utiliza aceste mecanisme. În această perioadă pandemică deja unele elemente au fost dezvoltate, APL au înțeles că aceste mecanisme sunt foarte eficiente și oportune.

Explicați-ne ce fel de servicii va putea oferi CALM membrilor săi prin intermediul acestei platforme on-line?

Victor Guzun: Am pornit de la principiul de jos în sus și acum suntem la etapa de a înțelege care sunt necesitățile APL și care ar fi cele mai eficiente elemente pe care le va avea platforma. Ele toate vor fi încorporate în studiul final pe care îl vom iniția imediat după ce vom avea acest raport pe necesități. Totuși, bazându-ne pe răspunsurile pe care le-am primit până în acest moment, platforma va avea cursuri specializate și seminare on-line pentru membrii CALM și operatorii de servicii de gospodărire comunală de la nivel local, credem că va exista și un mecanism de comunicare între utilizatorii platformei. Primarii sau angajații primăriilor vor găsi informații actualizate pe o serie de tematici prioritare  și alte servicii de suport în format electronic, tot felul de date care pot fi relevante, consultări ale ultimelor inițiative legislative, legi care au fost adoptate și care vizează activitatea APL, formulare agreate cu unele instituții și multe alte elemente care credem că vor fi utile etc.

Ați elaborat un chestionar pentru APL. Ați prevăzut răspunsurile pe care le-ați primit sau totuși unele aspecte v-au surprins?

Victor Guzun: În chestionar avem circa 15 întrebări principiale pentru dezvoltarea unei platforme. Ne-am dorit să aflăm care ar fi tematicile de interes pentru participanții la acest sondaj, sunt sau nu deschise APL ca o parte din serviciile care vor fi utilizate să fie achitate, deoarece trebuie să ne gândim și la asigurarea sustenabilității platformei, dacă există problemele tehnice la conectare, legate de internet, de pregătirea acestor angajați etc. Multe aceste elemente au fost surprinzătoare pentru noi, de exemplu, majoritatea APL au spus că ar fi deschise să achite, cel puțin parțial, pentru cursurile online sau că APL sunt destul de bine asigurate cu mijloace tehnice. Totodată, sunt și anumite neclarități, spre exemplu cum vor fi decontate orele în care funcționarul public participă la aceste instruiri,  dacă APL au sau nu aceste planuri de instruiri planificate și cum sunt acestea organizate etc.

Ați studiat și experiența implementării unei asemenea platforme pentru APL din Ucraina, dar și pentru asociațiile autorităților locale din Sud-Estul Europei NALAS…

Victor Guzun: În afară de platformele existente în Republica Moldova, pe care le-am analizat minuțios, am avut întrevederi separate cu implementatorii platformei pentru APL din Ucraina _ Proiectul DESPRO, la fel implementat de Skat Consulting, Elveția, având deja o de 8 ani și care se bucură de popularitate în rîndul reprezentaților APL din Ucraina. Pentru noi este foarte important să înțelegem ce funcționează și ce nu, ce elemente putem prelua de la ei, să încercăm să evităm unele eventuale lacune. Același lucru l-am făcut și cu colegii de la platforma NALAS E-Academy. În urma acestor întruniri ne-am convins încă o dată de faptul că platforma trebuie să fie ușor de utilizat, conținutul trebuie să corespundă necesităților beneficiarilor, să stabilim din start de ce resurse umane, financiare și de cât timp este nevoie pentru a avea rezultatul scontat. Totodată, am înțeles că există două probleme majore în cazul unor asemenea platforme. Dacă conținutul sau modalitatea de prezentare, interacționare nu sunt prietenoase, șansa de a avea un eșec este destul de mare, fiindcă nu toți participanții ar putea finaliza aceste instruiri, ori ea pur și simplu nu va fi utilizată în măsura așteptărilor noastre. Un alt aspect vizează asigurarea sustenabilității acestei platforme pe termen lung. Încercăm să diminuăm riscurile ipotetice, să eliminăm aceste elemente care ar duce la minimizarea utilizării platformei despre care vorbim. Totodată, ne bucurăm că există o implicare plenară a tuturor părților interesate, CALM fiind unul dintre partenerii-cheie ai proiectului MĂ IMPLIC, inclusiv în dezvoltarea acestei platforme. Trebuie să menționez că Congresul Autorităților Locale din Moldova va fi sprijinit la diferite niveluri în vederea consolidării capacităților, prin reprezentare, implicare și participare în cadrul dialogului de politici, precum și în domeniul ce vizează diversificarea și furnizarea serviciilor de suport și asistență membrilor săi. În acest sens, în luna septembrie a fost semnat un contract de cooperare dintre CALM și Proiectul MĂ IMPLIC care prevede mai multe acțiuni de suport aferente dezvoltării organizaționale a CALM, consolidarea capacităților de advocacy, inclusiv instituirea platformei de asistență și expertiză despre care vorbim astăzi.

Înțelegem că această platformă va ajuta autoritățile locale să presteze servicii mai bune pentru oamenii din comunități și să oferă servicii on-line….

Victor Guzun: Este o chestiune conexă. Platforma pe care ne propunem să o dezvoltăm nu va fi doar una de instruire, ci și un instrument foarte util. Astfel, APL vor găsi răspuns la întrebări conexe activității nu doar a primarului, dar și a perceptorului fiscal sau inginerului cadastral, o platformă de acest gen poate genera mai multă comunicare între utilizatorii acesteia ei, iar acolo unde există mai multă comunicare, cu siguranță va fi și mai multă performanță.

Deși sunteți departe de Republica Moldova, ați demonstrat de-a lungul timpului că vă pasă de ce se întâmplă acolo unde v-ați născut și ați crescut…

Victor Guzun: Locuind în Estonia tot sunt parte a unei comunități locale, interacționez cu statul în diverse roluri și văd care sunt beneficiile unor asemenea mecanisme de transformare digitală. Tocmai din acest considerent sunt un promotor activ a tot ce înseamnă e-transformarea Republicii Moldova, iar aceasta nu trebuie făcută doar în orașul Chișinău, ci pe întreg teritoriul Republicii Moldova.

Vă mulțumim!

Ana Moraru, Serviciul de Comunicare al CALM

Imprimare