ADRESARE

Președintelui Parlamentului,

Dnei Zinainda Greceanîi,

Președintelui fracțiunii parlamentare PSRM Dlui Vlad Bătrâncea,

Președintelui Comisiei Parlamentare Vladimir Golovatiuc,

Deputaților fracțiunii parlamentare PSRM,

Tuturor APL din Republica Moldova

Stimată Dna Președinte,

Stimați Deputați,

Astăzi, 16 decembrie 2020, pe ordinea de zi a Parlamentului este inclus proiectul politicii fiscale și vamale, care prevede și plafonarea taxelor locale.

În acest context, Domniile Voastre au o șansă enormă să oprească un act profund nedrept și neconstituțional, îndreptat împotriva interesului public, autorităților și colectivităților locale. De fapt, cu mâinile Domniilor Voastre se intenționează comiterea unui act de lobbyism și favoritism, în favoarea unor agenți economici concreți din domeniul PECO, promovat din umbră de foști angajați de rang înalt de la Ministerul Finanțelor, care folosesc în acest scop unele asociații de business.

Astfel de încercări de a atenta la veniturile APL și limita autonomia locală prin plafonarea taxelor locale au avut loc mai multe in ultimii 7 ani, iar de fiecare dată Guvernul și Parlamentul au respins astfel de încercări, s-au conformat deciziei Curții Constituționale din 2014 și au demonstrat capacitate de a acționa în interes public și al colectivităților locale.

CALM a încercat toate mijloacele posibile de a explica guvernului abordarea greșită și consecințele nefaste ale plafonării taxelor locale sub aspect constituțional, practic, al sistemului APL, imaginii pe plan internațional etc. CALM a venit cu un set de propuneri concrete la politica fiscal/vamală respectivă. Aducând suficient argumente de ordin constituțional, juridic, statistic și practic. Însă, cu regret, cum se obișnuiește în ultima perioadă de timp, toate obiecțiile și criticile au fost calificate drept implicații politice și au fost respinse, fără ca să existe cel puțin o încercare de discuta, de a le analiza și a veni cu răspuns concret.

De aceea, venim cu acest apel pentru ca în ultimul ceas să fie realizat pericolul și oprit acest act neconstituțional extrem de nociv cu consecințe politice/sociale/externe imprevizibile.

În special, atragem atenția Domniilor Voastre, la următoarele aspecte esențiale:

  1. Există o Hotărâre a Curții Constituționale din 24.01.2014, care a declarat plafonarea taxelor locale–neconstituțională. Guvernul încearcă sa o interpreteze dar orice jurist și expertiză juridică elementară vor confirma acest fapt. În acest sens, însuși Direcția Juridică a Parlamentului, care nu poate fi învinuită în lipsa de obiectivitate, in avizul său la acest proiect – confirmă riscul neconstituționalității, aducând argumentele Curții relevante.
  2. Este foarte stranie și inexplicabilă lipsa opiniei Ministerului Justiției privind compatibilitatea plafonării taxelor locale din proiectului dat de lege, cu decizia Curții Constituționale din 2014. Ministerul Justiției era obligat atât la etapa elaborării proiectului dat de lege, cât și la etapa aprobării de către Guvern să vină cu opinia sa privind plafonarea taxelor locale. Însă, Ministerul Justiției a evitat să se expună în aviz pe acest subiect. De ce? Presupunem că anume din cauza că orice persoană cu studii juridice elementare înțelege că plafonarea este NECONSITUȚIONALĂ! Iar Ministerul Justiției nu a vrut să-și ia responsabilitatea și să-și păteze onoarea și reputația profesională, prin emiterea unei opinii favorabile acestui act ilegal.
  3. Aveți șansa să apărați, in primul rând drepturile și interesele al celor 206 de primari și 3518 aleși locali din partea PSRM. Plafonarea taxelor locale este, de fapt, o ofensă și un act profund de neîncredere față de proprii primari și aleșii locali. Deoarece, prin aprobarea acestui act, veți confirma că argumentele promotorilor plafonării precum că primarii și aleșii locali sunt incapabili să gestioneze localitățile lor și că ei sunt împotriva mediului de afaceri, atragerii investițiilor și creării locurilor de muncă. Ceea ce este total absurd și nedrept.
  4. Guvernul și Ministerul Finanțelor, așa și nu au prezentat nici o listă/studiu/analiză privind cazurile de abuzuri din partea APL , care să dovedească că acesta este o problemă de sistem care afectează întreg mediu de afaceri. Doar trimiteri verbale la niște adresări și cazuri care vizează benzinăriile/PECO și un caz separat – Combinatul de vinuri Cricova. De ce opinia publică NU este informată despre fapte concrete de abuzuri din partea APL: care sunt aceste APL, care sunt categoriile de agenți economici, care sunt cauzele etc. ? Dacă nu există astfel de studii obligatorii, atunci în ce bază taxele locale au fost incluse în lista problemelor și se dorește plafonarea lor? Concluzia este simplă și evidentă: NU există nici o analiză serioasă și complexă în acest sens. Dacă ar exista sau ar fi publicată – se va vedea foarte clar pe cine promovează autoritățile statului de la cel mai înalt nivel; că instituțiile publice ale statului și/sau funcționarii de rang înalt, de fapt, promovează interesele unor cercuri de afaceri foarte înguste și foarte concrete și merg împotriva intereselor comunităților locale și APL. Oare aceasta este menirea Parlamentului si Guvernului? Să promoveze interesele unor agenți economici concreți, fără să vină cu argumente, analize/studii serioase? Oare nu se vede că aici există o mare componentă corupțională din partea celor ce promovează această inițiativă? Oare Parlamentarii vor să fie implicați în acest joc foarte periculos și cu impact major asupra imaginii lor pe plan intern și extern?
  5. Taxele locale niciodată nu au constituit o problemă pentru mediul de afaceri din Republica Moldova. Ele fiind la un nivel foarte jos și constituind doar 1,4% din veniturile bugetului public, dintre care Chișinau și Bălți formează 0,6%. APL sunt în relații bune cu mediul de afaceri. În majoritatea cazurilor Consiliile locale sunt formate din reprezentanții mediului de afaceri care participă la luarea deciziilor și nu permit abuzuri, Totodată, cadrul legal actual din domeniul APL, în fond, NU perimete careva abuzuri din partea APL în raport cu mediul de afaceri. Procedurile actuale legale sunt extrem de restrictive, legea stabilind foarte clar criteriile și regulile care exclud orice discriminare iar toate deciziile privind taxele locale fiind supuse controlului obligatoriu administrativ, din partea Cancelariei de Stat. (art. 297 alin. 5-10 din Codul Fiscal).
  6. Plafonarea taxelor locale nu este susținuta nici de mediul de afaceri mic și mijlociu, precum și de cei din sectorul agroindustrial local/autohton. Din contra, plafonarea, va complica relațiile mediului de afaceri și chiar va crea conflicte.

Prin urmare, nu există nici un argument serios pentru plafonarea taxelor locale. De aceea, Stimați Domni și Doamne Deputați, din numele tuturor APL din Republic Moldova, CEREM SĂ DAȚI DOVADĂ DE RESPINSABILITATE FAȚĂ DE INTERESUL PUBLIC ȘI SĂ NU ADMITEȚI ÎNCĂLCAREA DREPTURILOR ȘI INTERESELOR CONSITUȚIONLE ALE COELCTIVITĂȚILOR LOCALE!

Totodată, propunem ca problema taxelor locale să fie abordată fără grabă și într-un mod foarte serios cu implicarea tuturor actorilor interesați, în baza unor studii și analize profunde, în contextul viitoarei reforme a administrației publice.

Vă mulțumim anticipat!

Viorel Furdui, director executiv al CALM

Imprimare