Primăria orașului Drochia este la ultima etapă de implementare a proiectului de modernizare a sistemului de aprovizionare cu apă și canalizare.  La finele acestor lucrări, executantul va preda planurile de execuție a obiectelor acestui sistem, inclusiv în formă digitală. Grație unui alt suport, acordat de contribuabilii norvegieni, prin intermediul Agenției de Cartografiere a Norvegiei, în parteneriat cu Congresul Autorităților Locale din Moldova și Agenția Relații Funciare și Cadastru, autoritatea publică locală din orașul Drochia va avea capacitatea să preia aceste seturi de date, să asigure înregistrarea acestor obiecte în registrele de publicitate locală și să îmbunătățească procesul de administrare a acestora. Mai mult decât atât, suprapunerea acestor date cu alte date și hărți tematice digitalizate, vor permite administrarea mai eficientă nu doar a acestor obiecte, dar a întregului patrimoniu public de pe teritoriul administrat.

Primara orașului Drochia Nina Cereteu afirmă că fără acest suport era mult mai dificil de a activa, inclusiv cu seturile de date. „Acum, specialistul în reglementarea proprietății funciare  are posibilitatea mult mai ușor să sistematizeze informația. Totodată, planul urbanistic al orașului va fi digitalizat, transformat într-o bază de date GIS și integrat cu alte seturi de date spațiale.”

Nina Cereteu consideră că sistemul decizional extrem de centralizat nu permite autorităților publice locale să dispună de politici proprii de personal și de remunerare a acestora, ceea ce creează mari dificultăți în realizarea competențelor la nivel local. „Suportul oferit de Regatul Norvegiei este un pas important spre modernizarea actului administrativ prin digitalizare. Ne dorim ca nu doar specialistul în reglementarea proprietății funciare să posede cunoștințele necesare pentru a putea lucra cu seturile de date spațiale și materialele cartografice.”

Primara crede că administrarea unei localități urbane în sec. XXI implică și capacități analitice, cunoștințe în utilizarea diverselor sisteme informaționale, în mai mai multe domenii de administrare și gestionare a bunurilor publice. „ În acest sens consider că dezvoltarea  și dotarea adecvată a unui Centru de Expertiză, Asistență și Instruire continuă în cadrul CALM ar avea un rol determinant. Pe parcursul mai multor ani primim asistență de la experții CALM în alte domenii și acest lucru ne ușurează munca.  Din discuțiile cu specialistul în reglementarea proprietății funciare am înțeles că două săptămâni de instruire a fost un termen foarte restrâns pentru a obține cunoștințele necesare în acest domeniu. Cunosc că pentru mulți specialiști a fost complicat să asimileze informația oferită.  Specialistul nostru s-a descurcat foarte bine, dar chiar și așa, credem că ar fi nevoie de asistență permanentă, iar CALM-ul ar fi cel mai potrivit să ne-o ofere.”

Și specialista în reglementarea proprietății funciare din cadrul primăriei orașului Drochia  consideră oportună susținerea Norvegiei, deoarece sistemul cadastru la nivelul Republicii Moldova a fost conceput ca unul de evidență, format din mai multe cadastre de specialitate. „Cadastrul funcțional urban este un cadastru de specialitate și reprezintă baza informațională a sistemului de reglementări, menit să asigure funcționarea și dezvoltarea localităților. Responsabili pentru crearea acestui cadastru la nivel local sunt autoritățile publice locale. Suportul acordat facilitează în mod direct crearea și dezvoltarea acestei baze informaționale în primăria orașului Drochia.”

Potrivit funcționarei, nu mai poate fi tolerată situația când documentația de urbanism și amenajare a teritoriului este utilizată doar pe suport de hârtie, ea trebuie să fie transformată în baze de date GIS și integrată ca parte componentă a cadastrului funcțional urban. 

Imprimare