La 12 octombrie, curent,  la inițiativa Asociației primarilor din UTA Găgăuzia, la Comrat  a avut loc o ședință de lucru în cadrul căreia s-a discutat despre sistemul de salarizare a funcționarilor publici, dar și a celorlalți angajați din APL. La întrunire au participat  reprezentanți ai Adunării Populare a UTA Găgăuzia, dar și  primari din regiune.  Invitat special a fost Congresul Autorităților Publice Locale (CALM), acesta fiind reprezentat de  directorul executiv, Viorel Furdui.  

O atenție deosebită a fost acordată  inițiativei legislative de modificare a art. 6 din Legea nr. 48 din 22.03.2012 privind sistemul de salarizare a funcționarilor publici. De asemenea, în discuție au fost puse modificarea art. 6 din Legea nr. 48 din 22.03.2012 privind sistemul de salarizare a funcționarilor publici; modificarea anexei nr. 1 la Legea cu privire la aplicarea titlului VI din Codul fiscal nr. 1056-XIV din 16.06.2000 și introducerea unor modificări la art. 7 din Codul fiscal nr. 1163-XIII din 24 aprilie 1997.

Vicepreședintele Adunarii Populare, Alexandr Tarnavschii a declarat că aceste inițiative legislative au fost direcționate către Parlamentul Republicii Moldova și sunt în curs de examinare. Modificarea art. 6 din Legea nr. 48 din 22.03.2012 privind sistemul de salarizare a funcționarilor publici  presupune stabilirea anuală a salariulu de către organele reprezentative ale administrației publice locale, de asemenea, salariu minim garantat de stat urmează a fi stabilit de Guvern.

Alexandr Tarnavschii a amintit că nivelul salariului unui angajat debutant în APL este de 2 mii 200 lei, iar în asemenea condiții activitatea în serviciul public nu este atractivă.

Autorii proiectului de lege Aleksandr Tarnavsky și viceprimarul com. Avdarma, Igor Guseinov propun delegarea autorităților publice locale a dreptului de a stabili nivelul de salarizare a funcționarilor publici din administrația publică locală.

Directorul executiv al CALM, Viorel Furdui a făcut o prezentare a sistemului de remunerare în domeniul APL. Potrivit lui, la ora actuală, sistemul-cadru conceptual și legal al remunerării este depășit și necorelat cu cadrul legal  din domeniul descentralizării, autonomiei locale, APL, organizării și funcționării APL.  Până în prezent se menține un sistem ineficient de salarizare, dar și blocarea posibilităților APL de a avea politici proprii de cadre. Viorel Furdui a ținut să sublinieze faptul că majoritatea conducătorilor instituțiilor din subordine și chiar unii funcționari au salarii mai mari decât conducătorul APL (primarul). Pe de o parte, există o lipsă acută de specialiști în APL, pe de altă parte, responsabilitățile pentru cei din APL sunt din ce în ce mai mari. În asemenea condiții, multe APL nu pot angaja pe nimeni.  Directorul executiv al CALM a subliniat faptul că la ora actuală nu există viziuni și soluții concrete pe termen scurt pentru aplanarea situației din partea autorităților.  Sistemul unic de salarizare este la faza de conceptualizare, conține lacune importante privind compatibilitatea cu cadrul APL și nu oferă soluții clare pe termen scurt și mediu.  Din păcate, se constată lipsa unui dialog efectiv și sincer pe această temă între APL/CALM și Guvern.

În context, Viorel Furdui a subliniat necesitatea corelării sistemului de remunerare în APL cu normele constituționale și internaționale ale autonomiei locale și descentralizării; creșterea valorii salariilor persoanelor cu funcții de demnitate publică cu cel puțin 50% lunare; stabilirea expresă în lege că valorile menționate în legea nr. 355 sunt minimale și garantate, că ele pot fi modificate în dependență de veniturile proprii și reglementările locale; că este nevoie  de deblocarea și eliminarea tuturor barierelor în domeniul acordării de premii și suplimente (aceasta trebuie să devină o competență exclusivă a APL și să fie legată în exclusivitate de existența veniturilor proprii și regulamentele proprii).

Pe lângă alte recomandări, directorul executiv al CALM a menționat că pentru funcționarea eficientă a APL este necesară decentralizarea reală a organigramei și statelor de personal în vederea acordării dreptului deplin și exclusiv APL să stabilească categoria de specialiști necesare, termenele de angajare, forma de angajare (contract public sau civil), remunerația, etc……

Un alt subiect dezbătut în cadrul întrevederii de la Comrat a fost necesitatea  asigurării autonomiei financiare a autorităților publice locale de nivelul I și inițiativa legislativă privind modificarea anexei 1 din Legea cu privire la aplicarea titlului VI din Codul fiscal ce prevede ca valoarea maximă a ratelor de impozitare a terenurilor agricole cu evaluare cadastrală, cu excepția fânețelor si pășunilor, să fie majorat cu 100%, de la 1.5 la 3.0 lei MDL-1 punct pe hectar.

Autorii inițiativei legislative menționează faptul că rata maximă a impozitului funciar pe terenurile agricole, nu a fost ajustată în ultimii 16 ani. În această perioadă, situația economică din țară a suferit modificări semnificative – cursul de schimb al monedei naționale s-a depreciat, iar valoarea terenurilor agricole a crescut. În baza celor expuse mai sus, impozitul pe teren, care este unul dintre cele mai importante surse de asigurare a bugetelor primăriilor, este învechit și nu corespunde realității.

Proiectul de lege are drept scop creșterea în mod semnificativ a bazei fiscale a primăriilor (nu mai puțin de 10% din nivelul actual), prin stabilirea mărimii impozitului pe terenul agricol, în conformitate cu realitățile economice.

Participanții la dezbateri și-au exprimat speranța că propunerile lor vor fi luate în calcul de către legiuitorii de la Chișinău, astfel APL din toată Republica Moldova vor beneficia de o adevărată autonomie financiară, dar și de îmbunătățirea cadrului legislativ ce le-ar permite să angajeze și să motiveze profesioniștii adevărați să activeze în primării.

 

Imprimare