Din 2019 până în prezent, nouă instituții de învățământ din țară au fost acreditate pentru a evalua și certifica cunoștințele profesionale ale cetățenilor care dețin experiență de lucru într-un anumit domeniu, dar nu au studii de profil. Timp de doi ani, 263 de migranți reveniți și cetățeni care munceau de ani buni în Moldova, au reușit să obțină un certificat de validare a experienței profesionale, iar alte 75 de persoane sunt în curs de calificare.

Acestea sunt rezultatele mecanismului-pilot elaborat în 2019 de Ministerul Educației și Cercetării, inițiativă susținută de proiectul PNUD „Migrație și dezvoltare locală”, cu sprijinul financiar al Guvernului Elveției, în parteneriat cu Organizația Internațională a Migrației, Misiunea în Republica Moldova.

Rezultatele pilotării au fost prezentate pe 2 decembrie 2021, la un eveniment online.

„În baza experienței europene, s-a reușit elaborarea cadrului normativ de validare a educației nonformale și informale, crearea centrelor de validare și promovarea serviciilor educaționale prestate de aceste centre. Ne dorim cu toții ca mecanismul de validare a competențelor să contribuie într-o măsură semnificativă la angajarea în câmpul muncii și avansarea în carieră a cetățenilor țării noastre”, a menționat Galina Rusu, Secretară de stat, Ministerul Educației și Cercetării.

Acum, doritorii de a obține un certificat de validare a experienței profesionale, pot alege 46 de meserii din domeniile: construcții, alimentație publică, educație, ecologie, industria textilă, industria frumuseții, transport, IT și asistență medicală. În domeniul asistenței medicale, sunt încă în proces de elaborare programul și probele pentru examenul de certificare la meseria de îngrijitor/oare la domiciliu, iar în domeniul educației – pentru meseriile de îngrijitor/oare de copii și instructor/oare în conducere auto.

Astfel, persoana care vrea să își certifice competențele trebuie să contacteze un centru de validare din cadrul unei instituții de învățământ acreditate și să depună dosarul. Nivelul de cunoștințe este testat în cadrul a două examene: proba teoretică și cea practică. La final, sunt înmânate certificate care atestă abilitățile profesionale dobândite. Grație acestuia, persoanele se pot angaja legal în câmpul muncii, atât în țară, cât și peste hotare.

Cei mai mulți dintre candidați, peste 100 de persoane, și-au validat experiența profesională în domeniul construcțiilor, iar asta datorită și faptului că angajatorii sunt cei care achită taxele pentru ca în companiile respective să muncească persoane cu acte în regulă.

„Angajatorii care respectă legislația și țin cont de calitatea lucrărilor făcute de muncitorii lor, decid să investească în dezvoltarea profesională a acestora și în reputația companiilor. Investind în resurse umane, angajatorii au la bază toate documentele necesare care atestă faptul că proiectul este unul legal și realizat de oameni calificați în domeniu”, a spus Sergiu Coceaș, șef Secția Formare Continuă, Centrul de Excelență în Construcții.  

Persoanele care doresc să își evalueze cunoștințele sau companiile care vor să ofere posibilitatea de certificare angajaților săi, trebuie să achite o taxă care variază de la 1600 la 3000 de lei, în funcție de domeniul și numărul de competențe calificate.

Mai multe detalii despre etapele procesului de recunoaștere a calificărilor, a actelor necesare și datelor de contact ale centrelor de validare, pot fi găsite pe site-ul Ministerului Educației și Cercetării.

Imprimare