Primarul municipiului Chișinău, vicepreședintele CALM, președintele delegației Republicii Moldova la Congresul Autorităților Locale și Regionale al Consiliului Europei, Ion Ceban a vorbit în cadrul ședinței comune a Consiliului de Administrare al CALM și Guvernului, despre angajamentele asumate de guvernare în domeniul descentralizării și consolidării autonomiei locale.

„Foaia de Parcurs privind democrația locală și regională a fost semnată  de Guvern în 2021. Documentul prevede acțiuni concrete pe fiecare domeniu și responsabilitățile pe care şi le-a asumat autoritatea centrală în raport cu autoritățile locale. De asemenea, alături de alte partide politice parlamentare și extraparlamentare, actuala guvernare și-a asumat în campania electorală angajamentul cu privire la descentralizarea APL. Iar pentru ca propunerile noastre, inclusiv cele asumate în cadrul Comisiei Paritare, să nu rămână doar pe hârtie, vin cu sugestia ca fiecare acțiune să fie analizată şi pentru fiecare dintre acestea să fie acordat un termen de implementare: 3, 6, 9 luni, etc. Astfel ca atunci când ne vom întâlni să putem analiza şi discuta, în sfârșit, pe fiecare subiect separat despre unele rezultate.”

Potrivit edilului capitalei, această ședință comună a CALM și Guvernului trebuia  să aibă loc în septembrie, anul trecut. „A trecut mai bine de un an pentru ca să ne întâlnim, dar e mai bine mai târziu decât niciodată.”

În afară de restanțele înregistrate în implementarea Foii de Parcurs, vicepreședintele CALM a vorbit și despre problemele stringente cu care se confruntă autoritățile publice locale în această perioadă. „Sunt lucruri care se întâmplă astăzi, mă refer la faptul cum fiecare primărie finalizează anul de gestiune financiară. O bună parte din aleșii locali au probleme grave la capitolul salarizare a angajaților etc.”

Ion Ceban a accentuat faptul că din cauza salariilor mici, în primării se atestă o lipsă acută de cadre. „Avem salarii de 5, 6, 7 mii de lei și bate vântul în primării. Asta mi se întâmplă mie, la Chișinău, în Direcția Juridică, de Arhitectură, la mai mult de jumătate din direcții nu ajung specialiști și mizăm în continuare pe studenții care stau șase luni la noi și apoi pleacă. Ultima decizie de a acorda sporul salarial de 5% nu salvează situația. În afară de aceasta, foarte multe primării nu au nici măcar posibilitatea să ofere acest suport de 5%.”

Alte probleme stringente enumerate de Ion Ceban sunt:

  1. Ne-implementarea corectă a strategilor și angajamentelor;
  2. Autonomia financiară a autorităților locale limitată;
  3. Atribuirea de competențe noi autorităților locale, fără a fi atribuite și resurse financiare adecvate;
  4. Lipsa de autonomie în domeniul resurselor umane, recrutare de personal și salarizare;
  5. Remunerarea ineficientă a primarilor în raport cu atribuțiile și responsabilitățile lor legale. „Cunosc mulți primari care refuză să mai lucreze în domeniu și pleacă înapoi peste hotare. Am văzut oameni care au venit acasă să facă lucruri bune însă, după ceva timp, au pus mătura în ușă și au plecat”;
  6. Controlul administrativ excesiv. În acest context, primarul de Chișinău a prezentat exemplul colegului său din municipiul Hâncești, Alexandru Botnari, căruia nu i-a fost asigurată prezumția nevinovăției, organele de forță lezându-i demnitatea și onoarea.  „Sunt și alți colegi cărora li se întâmplă aceleași lucruri cu luatul pe sus, rețineri și show-uri. Avem primari foarte buni, care au fabricate dosare și sunt persecutați de autorități. Nu mai vorbesc de ANI, acolo în general este o operă separată.”

Ion Ceban a scos în evidență și problemele municipiului Chișinău, dar și lipsa dialogului dintre reprezentanții municipalității și autoritățile centrale. „Solicităm să discutăm cu reprezentanții unui sau altui minister și nu reușim să facem acest lucru, chiar dacă toți locuim în aceeași capitală, mergem pe aceleași drumuri, ducem copiii la grădiniță, la școală, în spațiul public, în transportul public și cred că trebuie să existe loc de comunicare.”

Potrivit edilului, contribuția municipiului Chișinău, alături de alte APL în combaterea tuturor crizelor, inclusiv a refugiaților, a fost esențială, iar cheltuielile care s-au făcut nu pot fi recuperate. „Nu pentru că nu vrem, dar pentru că așa au fost făcute actele. Toate regulamentele și ordonanțele au fost făcute mult prea târziu, după ce au plecat cei mai mulți refugiați.”

Ion Ceban a vorbit și despre experiența Chișinăului în domeniul achizițiilor de valoare mică. „Absolut toate entitățile au probleme cu aceste achiziții de valoare mică. Poate nu ar trebui să inventăm bicicleta în acest domeniu și să vedem ce fac la acest capitol colegii noștri de peste Prut. Noi o să ne descurcăm și în continuare, dar nu puneți această povară și pe alte primării. De asemenea, poliția locală sau poliția comunitară ar fi o soluție nu doar pentru Chișinău, dar și pentru alte localități.”

În altă ordine de idei, vicepreședintele CALM a menționat că municipiul Chișinău și-a asumat responsabilitatea de a crește baza fiscală, dar mai sunt necesare alte măsuri în domeniul descentralizării fiscale.

 „La capitolul apă și canalizare, situația din municipiul Chișinău este una critică. E una când nu avem gaz în rețea, iar dacă pe timp de iarnă apa nu va putea fi pompată timp de trei zile, dar acest lucru se întâmplă datorită energiei electrice, consecințele vor fi grave. Dacă apa va îngheța în rețele, atunci va fi o catastrofă nu doar pentru municipiul Chișinău, dar pentru întreaga republică. Vă rugăm să discutați cu toți operatorii, nu doar cu ANRE”, a afirmat edilul capitalei.

Un alt subiect readus în atenția guvernanților a fost aprovizionarea cu masă lemnoasă a cetățenilor. „Este o problemă majoră cu care se confruntă primarii din suburbii. Avem 35-45 metri steri la 800-900 de cereri. Sper că ajutorul din România va ajunge cât mai repede, pentru că situația este critică iar cetățenii nu se duc la ocolul silvic, dar vin la primar.”

Imprimare