Reprezentanții autorităților locale prezente la sedință au menționat că în domeniul dat sunt semnalate o multitudine de probleme.

Printre acestea, o problemă care afectează autoritățile locale este valoarea mică a bunurilor, serviciilor şi lucrărilor care pot fi achiziționate conform procedurilor mai simplificate. În rezultat, efortul, timpul, resursele cheltuite pentru organizarea unor proceduri de achiziţii depăşesc deseori valoarea beneficiilor urmărite. O problemă aparte în acest context o reprezintă achiziția produselor alimentare, în special pentru gradinițe și școli. În acest sens, primarul de Hirtop, Cimișlia, dl. Medoni vlad a menționat că în condițiile sistemului actual, autoritățile locale sunt obligate să încheie contracte de achiziție a produselor alimentare pentru întreg anul. Acest fapt este foarte dificil sau practic imposibil, deoarece majoritatea produselor sunt importate și prețurile sunt extrem de instabile. Agenții economici sunt disponibili să încheie contracte pe maximum 3 luni, iar perioada optimă pentru care ei pot garanta prețurile este în genere de o lună. În rezultat, în mai multe localități copii din gradinițe și școli au rămas sau riscă să rămână fără alimentație pentru că agenții economici nu sunt interesați să trimită ofertele. Președinteșe CALM, Primarul de Selemet, doamna Tatiana Badan a menționat că în raionul Cimișlia copii din cel puțin două localități riscă să rămână fără alimentație din această cauză. Pe de altă parte, s-a menționat că unele contracte încheiate la inceputul anului nu pot fi ajustate chiar dacă prețul produselor a scăzut semnificativ. Din acest motiv, autoritățile locale propun ca achizițiile pentru produsele alimentare să poată fi realizate trimestrial.

În altă ordine de idei, criteriul de determinare în practică a ofertei învingătoare doar în baza prețului cel mai mic duce la irosirea de mijloace publice, achitarea unor preţuri exagerate pentru bunuri, lucrări şi servicii achiziţionate, precum şi împiedică stimularea participării agenţilor economici locali, pentru stimularea dezvoltării locale.

Dl Vacarciuc Gheorghe, primar de Javgur, Cimișlia, menționat că primarii nevoiți să meargă pentru diferite operațiuni legate de realizarea achizițiilor publice la Chișinău la Agenția Achiziții Publice și să stea în rând cu zilele, fiind uneori tratați nepoliticos de niște funcționari, care nu au în spate reprezentativitatea de care se bucură primarii. Dînsul a menționat că unii primari din localități mai îndepărtate cheltuie sume considerabile pentru combustibil, uneori fiind nevoiți să se deplaseze trei, patru zile la rînd la Chișinău pentru a rezolva o anumită problemă la Agenție. În acest sens dînsul a propus chiar construcția unui hotel pe lângă Agenție astfel încât primarii să poate să se cazeze cât timp este necesar, ca sa nu mai fie nevoiți să facă atâtea drumuri care sunt mai costisitoare. În acest context s-a menționat că problema este agravată de lipsa unor subdiviziuni teritoriale a Agenţiei de achiziţii publice cea ce face ca APL să suporte cheltuieli suplimentare și să irosească timp şi resurse materiale.

Pentru ameliorarea situației, președintele raionului Dubăsari, Dl Grigore Policinschi a lansat propunerea ca contractele de achiziții de până la 100000 lei să fie înregistrate la nivelul raionului, așa cum ar fi normal să fie conform legislației în vigoare, dar nu conform unor indicații conținute într-o scrisoare semnată de președintele țării din anul 2000. În aceași ordine de idei s-a propus ca specialiștii din cadrul administrației raionale să fie instruiți de către Agenția Achiziții Publice, iar ulterior să preia o parte din atribuțiile Agenției în cazul unor achiziții de o valoare mai mică (de exemplu sub 200000 mii lei).

O altă problemă menționată a fost anularea procedurii de achiziții publice prin cererea de oferte atunci cînd mai puțin de trei ofertanți îndeplinesc condițiile stabilite în cererea de oferte. Normal ar fi că dacă au aplicat mai mult de 3 ofertanți, dar dacă ulterior unele oferte nu corespund cerințelor, procedura de achiziții să nu fie anulată dacă cel puțin o ofertă corespunde cerințelor.

Directorul executiv al CALM a menționat că din pacate la momentul actual lipsește o încredere în autoritățile locale din partea administrației centrale. Achizițiile publice trebuie descentralizate, iar dacă legea este încălcată, sunt atâtea organe de control – procuratura, organele MAI, curtea de conturi, etc.

Mai mult ca atât, Dl Ion Croitoru, vice-președintele CALM și consilier local de Marinici, Nisporeni, a atenționat că conform legislației din domeniul administrației publice locale, controlul asupra contractelor de achiziții mai mari de 30000 lei se dublează, autorităților locale fiind obligate să le expedieze și structurilor teritoriale ale cancelariei de stat și Agenției Achiziții Publice.

Deputatul Iurie Țap, Președinte a Comisiei Parlamentare pentru Descentralizare a menționat că descentralizarea reprezintă o delimitare clară a competențelor, și cuprinde mai multe aspecte: descentralizarea fiscală, administrativă, patrimonială, decizională, instituțională și, inclusiv sub aspectul achizițiilor publice. Dl Președinte a menționat că orice proiect de lege care privește autoritățile locale trebuie să fie consultat cu structurile asociative ale APL, așa cum prevede legislația în vigoare.

Reprezenantul Agenției Achiziții Publice, dl Ghenadie Grib, a recunoscut că într-adevăr probleme sunt multe, și a menționat că la moment sunt în proces de elaborare și adoptare mai multe proiecte de modificare a legii privind achizițiile publice și a regulamentelor din domeniu. De asemenea a menționat că este în lucru un proiect care prevede crearea subdiviziunilor (reprezentanți) Agenției la nivelul fiecărui raion. Pe de altă parte a menționat că poziția Agenției este dură în ceea ce privește asigurarea transparenței procesului de achiziții publice și pragurile pentru diferite tipuri de proceduri de achiziții publice.

În cadrul discuțiilor au fost menționate cele mai stringente probleme cu care se confruntă autoritățile locale în realizarea achizițiilor publice, precum s-au facut mai multe propuneri concrete, care vor fi ulterior valorificate de CALM pentru a ameliora cadrul normativ practicile de implementare.

Imprimare