În luna decembrie, la Chişinău a avut loc Conferința Regională din cadrul Parteneriatului Estic. Evenimentul a fost organizat de către organizația pan-europeană PLATFORMA-Parteneriatul Vecinătatea de Est și Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM). Conferința a avut loc în cadrul unui parteneriat strategic cu Comisia Europeană și al unui program specific de vecinătate estică pentru trei țări partenere estice: Georgia, Moldova și Ucraina. Viorel Furdui, directorul executiv al Congresului Autorităților Locale a făcut o retrospectivă a stării de lucruri în domeniul administrație publice locale. 

Viorel Furdui a amintit că în ultimii ani au fost adoptate o serie de Legi și acte, iar în rezultatul nenumăratelor discuții în RM există o înțelegere destul de bună a ceea ce înseamnă autonomie locală și descentralizare.  „De asemenea, nu pot să nu menționez faptul că, la moment, în RM există un cadrul legal destul de dezvoltat pe domeniul reformei administrației publice și descentralizării. În primul rând este vorba de Carta Europeană a autonomiei locale. De asemenea, Constituția RM reflectă principiul autonomiei locale și descentralizării, Legea administrației publice locale, Legea cu privire la descentralizarea administrativă, Legea finanțelor locale, proprietate locală ș.a.m.d.”

În afară de aceasta, directorul executiv al CALM a scos în evidență faptul că avem o Strategie de descentralizare și avem o strategie a reformei administrației publice în general, adoptată în 2016. Făcând referire la cadrul normativ, Viorel Furdui a menționat că avem o serie de recomandări din partea Consiliului Europei și chiar o Foaie de parcurs cu acțiuni și termeni concreți de implementare a acestora.

„Să recunoaștem, domeniul democrației locale în RM a fost întotdeauna unul problematic, alături de justiție, drepturile omului și mass-media, care a fost în vizorul partenerilor noștri de dezvoltare și, în primul rând, al Consiliului Europei. Spre deosebire de reforma administrației publice locale, în domeniul administrației publice centrale reformele nu au fost atât de multe. Au fost câteva încercări, chiar am avut și o strategie de reformă a APC din 2005 însă, după cum s-a dovedit ulterior, această strategie totuși nu a avut efectele scontate și nu a fost implementată. Guvernul actual a înțeles foarte bine necesitatea reformei administrației publice, în general, iar în special fiind vorba de reforma APC. La una dintre Adunările Generale ale Congresului Autorităților Locale din Republica Moldova, domnul prim-ministru a recunoscut direct că există probleme foarte mari în ceea ce privește capacitatea administrativă la nivelul APC. Acest lucru ne-a bucurat foarte mult, deoarece noi mai mulți ani, permanent am atras atenția asupra acestui moment, în acest sens venind și cu propuneri concrete. În 2012 a fost adoptată o Strategie de reformă a administrației publice și a început procesul de implementare a reformei APC. Acum suntem în acest proces. Primele rezultate sunt mai mult de ordin statistic: a fost redus numărul de ministere, de funcționari, iar anul viitor se așteaptă o creștere a remunerației în APC. Se consideră că aceste măsuri ar trebui să ducă la creșterea calității și capacității actului decizional la nivel central.”

Directorul executiv al CALM a vorbit și despre evoluția procesului de descentralizare din RM.

„În primul rând, este foarte important că începând cu anul 2009, descentralizarea, consolidarea autonomiei locale, democrația locală a începută să fie prezentă sistematic în strategiile și programele guvernamentale, ceea ce vorbește despre recunoașterea acestui obiectiv. O altă etapă a fost aprobarea Strategiei Naționale de Descentralizare. Aceasta a fost aprobată, pentru prima dată,  într-un context larg de discuții, cu implicarea APL, care a stabilit foarte clar o serie de acțiuni care urmau să fie realizate. În pofida faptului că acea Strategie a avut un plan de acțiuni foarte concret, implementarea ei a fost efectuată într-o măsură mică. Astfel, a fost necesar ca în anul 2016  actualul Guvern să o prelungească până în 2018.”

Potrivit lui Viorel Furdui, o evoluție importantă constă în faptul că în 2015 a avut loc prima etapă a reformei finanțelor publice locale, având drept consecință și o depolitizare parțială a transferurilor de la stat către APL. „A fost un lucru necesar ca să putem merge mai departe pe această cale. Și în acest caz trebuie să recunoaștem că la această etapă, în mare parte, procesul de descentralizare financiară s-a stopat deoarece a doua etapă, care se numește consolidarea bazei fiscale locale, nu a fost realizată deși aceasta trebuia să aibă loc în paralel cu depolitizarea sistemului de finanțe locale.”

Din punctul de vedere al directorului executiv al CALM, o realizare importantă este faptul că Consiliul Europei, guvernul RM și CALM au semnat Foaia de parcurs.Cred că este primul caz din regiune când, alături de guvern și CoE, la această procedură de semnare a participat și asociația autorităților locale dintr-un stat. A fost un semnal foarte bun ce a încununat o relație specială ce s-a stabilit între guvern și APL. A fost o perioadă când a existat o înțelegere foarte bună cu rezultate pe potrivă.” Viorel Furdui a menționat că acesta este un progres destul de important înregistrat pe parcursul anului 2016, care a avut o influență bună, inclusiv asupra imaginii RM în exterior.

Alte realizări vizibile scoase în evidență de expertul CALM sunt asigurarea accesului oricărei comunități locale la Curtea Constituțională. „În baza acestei Legi, orice Consiliu Local poate contesta la Curtea Constituțională orice Lege sau act normativ al Guvernului care încalcă principiul autonomiei locale. Este foarte important faptul că a fost descentralizată schimbarea destinației terenurilor agricole. Astfel, APL au primit dreptul să schimbe destinația terenurilor agricole, ceea ce cândva părea inimaginabil, deoarece RM vine dintr-un sistem sovietic, extrem de centralizat. Al treilea moment important care s-a produs în 2016, dar s-a definitivat în 2017 a fost faptul că pentru prima dată în RM a avut loc descentralizarea Fondului Rutier.”

Potrivit lui Viorel Furdui, în RM rămâne o problemă implementarea cadrului legal foarte bun. „Trebuie de găsit răspuns la întrebarea de ce, tradițional, în RM se adoptă Legi, strategii și planuri bune, se iau angajamente față de parteneri, însă ele nu ajung să fie implementate, ceea ce afectează foarte mult imaginea noastră, inclusiv pe plan extern. Lucrul cel mai grav însă este că se stopează implementarea reformelor și se distorsionează realitățile în baza cărora guvernanții adoptă deciziile.”

 

Serviciul de Comunicare al CALM 

Imprimare