Agenția de Achiziții Publice anunță că ultimele modificări operate la Legea Achizițiilor Publice urmează să intre în vigoare în aceste zile. Modificările vizează 5 regulamente cu privire la activitatea grupurilor de lucru, achizițiile publice de valoare mică, achizițiile publice privind procedura de negociere, achizițiile publice de lucrări și prin cererea ofertelor de prețuri: 

LEGEA ACHIZIȚIILOR PUBLICE//GRUPURILE DE LUCRU

Grupul de lucru se formează prin ordin sau dispoziţie, din cel puţin 5 membri, iar în cazuri temeinic justificate, din cel puțin 3 membri, inclusiv conducătorul grupului de lucru – persoana care deţine dreptul de prima semnătură.

Autoritatea contractantă va include obligatoriu în componența grupului de lucru reprezentanți ai societății civile. Aceștia au drept de vot consultativ sau dreptul la opinie separată.

Grupul de lucru întocmeşte documentele necesare pentru sancţionarea operatorului economic în cazul îndeplinirii necorespunzătoare a clauzelor contractuale și monitorizează executarea conformă a contractelor de achiziţii publice.

Obligaţiile grupului de lucru sunt:

  • să asigure participarea pe scară largă a operatorilor economici, pentru a asigura concurența și a combate concurența neloială
  • să asigure înregistrarea comunicărilor cu privire la procedurile de achiziţii
  • să asigure operatorului economic posibilitatea de justificare a preţului anormal de scăzut
  • să întocmească Registrul de evidență a cererilor parvenite de la societatea civilă, Registrul de evidență a cererilor de participare și Registrul de înregistrare a ofertelor depuse de operatorii economici

De asemenea, prin noul regulament, grupul de lucru are dreptul să descalifice ofertantul în orice etapă a procedurii de achiziţie, în cazul în care constată că datele sunt eronate sau incomplete, sau dacă ofertantul nu oferă clarificările solicitate.

Totodată, grupul de lucru are dreptul de a corecta erorile aritmetice, depistate în ofertă. Dacă ofertantul nu acceptă corecţia acestor erori, oferta sa va fi considerată necorespunzătoare şi, în consecinţă, va fi respinsă. Detalii aici.

IMPORTANT: Fiecare membru al grupului de lucru este obligat să semneze procesul verbal de deschidere a ofertelor şi procesul-verbal de evaluare a ofertelor.

ACHIZIŢIILE PUBLICE DE VALOARE MICĂ

Legea prevede că achiziţiile publice de valoare mică reprezintă contractele de achiziţii publice ale căror valoare estimativă, fără taxa pe valoarea adăugată, nu depăşeşte 80 000 de lei pentru bunuri şi servicii şi 100 000 de lei pentru lucrări.

Contractul de achiziţie publică de valoare mică se înregistrează obligatoriu în Trezoreria de Stat sau în una din trezoreriile teritoriale ale Ministerului Finanţelor, dacă valoarea acestuia depăşeşte 10 000 lei fără TVA şi gestionarea surselor financiare se efectuează prin intermediul sistemului trezorerial, în termen de 15 zile de la data încheierii. Detalii aici.

IMPORTANT: Contractele de achiziţii publice de valoare mică care nu au fost înregistrate confrm acestui regulament nu au putere juridică.

ACHIZIŢIILE PUBLICE PRIN PROCEDURA DE NEGOCIERE

Conform acestui regulament, procedura de negociere se iniţiază prin publicarea unui anunţ de participare. Autoritatea contractantă este obligată să publice anunțul în Buletinul Achiziţiilor Publice şi pe pagina web a Agenţiei de Achiziții Publice.

În cazul în care valoarea estimată a contractului de achiziţie publică este egală sau mai mare decât:

  1. 2 300 000 de lei, pentru bunuri şi servicii
  2. 90 000 000 de lei pentru contractele de achiziţii publice de lucrări, atunci anunţul de participare se publică şi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, iar perioada cuprinsă între data publicării anunţului de participare şi data limită de depunere a candidaturilor trebuie să fie de cel puţin 37 de zile.

Operatorii economici au acces la documentaţia de atribuire de la momentul publicării anunţului de participare. De asemenea, ofertantul are dreptul să includă în oferta tehnică posibilitatea de a subcontracta o parte din contractul respectiv.

Grupul de lucru are obligaţia să transmită, la solicitare, un exemplar al procesului-verbal de deschidere către operatorii economici care au depus candidaturi, indiferent dacă aceştia au fost sau nu prezenţi la şedinţa de deschidere.

IMPORTANT: Autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ. Detalii aici.

ACHIZIȚIILE PUBLICE DE LUCRĂRI

Anunţurile publice de intenţie și de participare la procedura de achiziţie publică de lucrări trebuie obligatoriu să fie publicate în Buletinul achiziţiilor publice.

Modificarea conţinutului documentației poate fi realizată în anumite condiții, cu cel puţin 5 zile înainte de data deschiderii ofertelor. Acestea se transmit obligatoriu  tuturor operatorilor economici care au obţinut documentația sau au depus o cerere de participare.

Autoritatea contractantă are obligaţia să precizeze în documentația de atribuire criteriul în baza căruia se atribuie contractul şi care, o dată stabilit, nu poate fi schimbat pe toată durata de aplicare a procedurii:

  1. oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere tehnico-economic;
  2. cel mai mic preţ.

În funcţie de valoarea şi complexitatea contractului de achiziţie publică de lucrări, se pot folosi una din următoarele proceduri de achiziţii publice:

  1. licitaţie deschisă;
  2. licitaţie restrânsă;
  3. proceduri negociate;
  4. dialog competitiv;
  5. cerere a ofertelor de preţuri;
  6. achiziţie în cazul planurilor de construcţie a locuinţelor sociale.

Detalii aici.

IMPORTANT: cuantumul garanţiei pentru ofertă nu va depăşi 2 la sută din valoarea ofertei fără TVA

ACHIZIŢIA BUNURILOR ŞI SERVICIILOR PRIN CEREREA OFERTELOR DE PREŢURI

Această procedură de achiziţie se aplică de orice instituție interesată dacă valoarea achiziţiei, fără taxa pe valoarea adăugată, nu depășește 400.000 lei. Invitaţia de participare se transmite, în mod gratuit, concomitent tuturor operatorilor economici.

Prezentarea ofertelor şi examinarea lor

Fiecare operator economic va depune o singură ofertă de preţuri, fără dreptul de a fi modificată. Procedura de cerere a ofertelor de prețuri pentru care nu a fost publicat anunțul de participare în Buletnul achizițiilor publice se consideră desfășurată doar dacă au fost depuse cel puțin 3 oferte. Detalii aici.

IMPORTANT: Autoritatea contractantă descalifică ofertantul dacă constată că datele sunt eronate sau incomplete și poate respinge oferta când aceasta este anormal de scăzută.

Modificările au fost aprobate prin Hotărâre de Guvern pe data de 18 mai.

 

Autor: Irina Papuc

Imprimare