La 19 ianuarie a avut loc ședința grupului de lucru sectorial pentru descentralizare în domeniul infrastructurii locale și a patrimoniului. La eveniment au participat reprezentanți ai CALM și ai Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. 

Primarii au rămas impresionați de buna organizarea a evenimentului. Alături de viceprim-ministrul, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spânu, la ședință erau prezenți mai mulți șefi de direcții, alți responsabili de acest domeniu și toți erau pregătiți pentru dialogul cu aleșii locali.

Potrivit directorului executiv al CALM, Viorel Furdui, printre principalele subiecte abordate în cadrul evenimentului au fost dezvoltarea locală și regională, problemele constatate în procesul de implementare a programului Satului European, perfecționarea mecanismului și regulamentului FNDRL, revederea atribuirii conceptului de poli de creștere a orașelor, crearea Agenției de Dezvoltare Regională Chișinău.

Emiterea certificatelor de urbanism și a autorizațiilor de construcții pentru obiectele de infrastructură națională, au fost alte teme în atenția membrilor acestui grup de lucru. Potrivit primarei municipiului Strășeni, Valentina Casian, vicepreședintă a CALM, s-a decis crearea unei entități a autorităților publice centrale cu atribuții în domeniul de profil, pentru a putea elibera aceste acte permisive. „Un alt subiect a vizat asigurarea tuturor localităților din țară cu planuri urbanistice și elaborarea unui program național ce ar susține acest deziderat. ” Menționăm că, în acest sens, mai multe primării au depus proiecte în cadrul programului Satul European Reprezentanții Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale au afirmat că acest proces va continua, astfel încât fiecare localitate să dețină un plan urbanistic.

Necesitatea participării reprezentanților CALM în cadrul Consiliului Fondului Rutier, revizuirea mecanismului de calculare a taxelor pentru utilizarea drumurilor și alocarea mai multor tipuri de resurse pentru infrastructura drumurilor locale, rolul APL în instituirea și gestionarea rutelor de transport de pasageri au fost, de asemenea, subiecte în vizorul reprezentanților APL și APC.  

Un alt subiect a vizat relația dintre APL și întreprinderile din sectorul energetic. „Avem mari probleme cu cei care își desfășoară activitatea în domeniul extinderii rețelelor edilitare. Observăm la nivel local o concurență nesănătoasă între diverse companii și ne este foarte complicat să punem în aplicare Legea 28. Am constatat că este bine să avem mai multe discuții la acest subiect ca să asigurăm o concurență sănătoasă. Totodată, ne dorim să nu fie afectate bunurile care sunt parte ale unității administrative-teritoriale”, a explicat Valentina Casian.

În ceea ce privește atribuirea statutului de poli de creștere unor orașe, vicepreședinta CALM a afirmat că este necesară o nouă evaluare. „ Aceste localități au fost selectate în baza unor date statistice învechite și a unor studii efectuate zece ani în urmă. În ultima perioadă de timp în municipiul Strășeni se atestă o dezvoltare economică. Chiar în anul  2022, în perioada în care la hotar avem acest război nedrept, în Strășeni a fost înregistrată cea mai mare investiție raportată la un loc de muncă, de circa 18 milioane de dolari. Au fost create 120 locuri de muncă în cadrul acestei companii, alte 460 locuri de muncă au fost create de către o altă companie. Sunt investitori care s-au stabilit în municipiul Strășeni chiar și în această perioadă complicată.” Menționăm că orașele care au acest statut de pol de creștere economică au posibilitatea să beneficieze de resurse financiare suplimentare, inclusiv în cadrul Programului Satul European.

Valentina Casian a constatat că primarii au primit răspuns la toate întrebările și și-a exprimat speranța că și de acum înainte va exista această comunicare între autoritățile locale și cele centrale. „Grupurile de lucru sectoriale pentru descentralizare sunt extrem de necesare și sper să întreprindem pași concreți în implementarea legii 435 privind descentralizarea care, până la momentul actual, a existat doar pe hârtie.”

Modificarea Codului transporturilor rutier dar și proiectul de lege privind codul urbanismului și construcțiilor sunt subiecte care vor fi discutate în cadrul următoarei ședințe ce va avea loc în luna martie.

Imprimare