Mai multe școli, universități și colegii trec, în prezent, printr-un amplu proces de modernizare. Vor fi deschise câteva specialități noi, atractive pentru tineri, iar sute de școli vor trece la catalogul electronic. În același timp, vor fi adoptate mai multe măsuri sociale și economice pentru a motiva tinerii să aleagă o carieră didactică.

Potrivit ministrului Educației și Cercetării, Anatolie Topală, care a prezentat astăzi prioritățile ministerului pentru perioada imediat următoare, primul obiectiv al MEC este creșterea atractivității și relevanței studiilor pentru piața muncii.

„Studiile de calitate înseamnă, în primul rând, profesori buni, conținuturi relevante și infrastructură modernă. 13 universități și colegii pedagogice trec în prezent printr-un amplu proces de transformare și modernizare. Ministerul a alocat 289 de milioane de lei pentru 20 de proiecte de îmbunătățire a infrastructurii, dar și de schimbare a conținuturilor predate în aceste instituții”, a spus Anatolie Topală.

În perioada următoare cele 13 instituții vor fi dotate cu 52 de laboratoare și centre de cercetare; 67 de săli de curs, săli polifuncționale și alte spații de instruire; 18 centre didactice și de consiliere. 

La fel, este preconizată introducerea unor noi programe de studii, printre care „Securitatea Informațională”,  „Știința Datelor”; „Inteligența artificială”. 

Investițiile în colegiile și universitățile pedagogice vor continua și pe viitor, urmând să fie anunțat un nou concurs de proiecte investiționale în sumă de circa 210 milioane lei.

Procesul de modernizare a început și în domeniul învățământului general elevii urmând să aibă manualele noi la majoritatea disciplinelor școlare până în septembrie 2024.

Pentru prima dată după mulți ani în care nu s-a investit aproape deloc în dotarea cabinetelor pentru științele exacte, în perioada următoare, circa 300 de școli vor avea laboratoare moderne de fizică, biologie și chimie.

Totodată, va fi implementat catalogul electronic în majoritatea instituțiilor de învățământ general și în școlile profesionale. La moment, catalogul electronic este utilizat în circa 560 de instituții de învățământ. 

Ministerul lucrează la elaborarea sistemului E-Admitere pentru învățământul superior, care va permite depunerea actelor pentru admitere la universitate în regim on-line. Pe viitor, și diplomele de licență vor fi emise în format digital. 

Va continua dotarea instituțiilor de învățământ general cu echipament IT. Astfel, în circa 70 de instituții de învățământ general vor fi create laboratoare digitale, dotate cu suportul UNICEF. Cu sprijinul Băncii Mondiale în școli vor ajunge peste 5000 de laptopuri. Echipamente IT vor fi achiziționate pentru școli și în baza unui grant din partea Parteneriatului Global pentru Educație, în acest scop urmând să utilizate peste 2 milioane de dolari. De asemenea, vor fi desfășurate cursuri de instruire în domeniul tehnologiilor informaționale pentru cadrele didactice. 

Pentru a consolida resursa umană în sistemul educațional, ministerul propune extinderea perioadei de acordare a indemnizației pentru tinerii specialiști – de la 3 ani la 5 ani. Această prevedere este inclusă în proiectul de modificare a Codului Educației. 

De asemenea, vor fi perfecționate criteriile de evaluare și de stabilire a sporurilor pentru cadrele didactice, care vor fi proporționale cu efortul depus de profesor și performanța obținută de acesta.

Ministerul lucrează și la reorganizarea Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică, astfel ca această structură să asigure calitatea și eficiența  domeniului de asistență psihopedagogică. Atât Centrul, cât și centrele de resurse pentru educația incluzivă vor fi dotate cu echipamente necesare la instruirea copiilor cu cerințe educaționale speciale.  Tot în anul curent, va fi aprobat programul de dezvoltare a educației incluzive pentru următorii patru  ani. 

În curând, va fi aprobată Strategia în domeniul tineretului, care presupune modernizarea acestui sector și diversificarea programelor pentru organizațiile de tineret.

„Înțelegem și împărtășim așteptările societății cu privire la creșterea calității educației, precum și a relevanței acesteia în contextul noilor realități socio-economice. Ne dorim oameni motivați în toate instituțiile de învățământ din țară. Ne dorim ca profesorii și elevii să vină cu plăcere la lecții, iar studenții să aleagă să învețe în țara noastră, și după absolvire să rămână să muncească în Republica Moldova”, a menționat Anatolie Topală. 

 Amintim că recent Executivul a adoptat Strategia de dezvoltare „Educația- 2030”, iar în săptămânile care urmează vor fi promovate în Guvern modificări la Codul Educației.

 
Imprimare