Lecțiile CALM în procesul de constituire și consolidare a asociației

„Dacă există ceva în Republica Moldova de reală valoare europeană, atunci putem afirma că aceste entități sunt autoritățile locale și asociația lor reprezentativă – CALM”

Constituirea și consolidarea asociației a fost preocuparea permanentă a CALM. Este important să menționăm că Congresul Autorităților Locale din Moldova a acumulat o experiență unică prin însușirea experiențelor altor asociațiilor APL, realităților din Republica Moldova și expertizei în domeniul administrației publice locale. Putem constata că sunt trei elemente – cheie ce constituie o unitate integrată sau o abordare holistică în construirea unei asociații puternice a autorităților locale:

Consolidarea instituțională (organele administrative, secretariatul, rețelele, filialele teritoriale, comitetele, etc.)

·       Dialogul cu guvernul central și prezența la luarea deciziilor pe plan național

·       Implicarea și promovarea internațională – aceste două elemente sunt esențiale pentru a fi auziți nu doar de către partenerii internaționali care influențează și majoritatea politicilor naționale, dar și de către guvernele naționale.

De la începutul procesului de creare a CALM au existat mai multe provocări pentru autoritățile locale, acestea pot fi definite în felul următor:

1.    Lipsa culturii de consultare și lipsa acordării de atenție actorilor naționali din partea autoritățile centrale din Republica Moldova;

2.    Urmărirea indiscutabilă de către autoritățile centrale a prescripțiilor și politicilor sugerate de către partenerii internaționali;

3.    Lipsa voinței politice și divizarea geopolitică la nivel central condiționate de către divizarea societății;

4.    Lipsa unei voci a autorităților locale puternice, independente, reprezentative și bazate pe expertiză;

5.    Autonomia locală slabă, rudimentară.

Pe parcursul anilor CALM a obținut anumite rezultatele care astăzi par firești, dar în 2010, la crearea CALM acestea păreau fantastice, de neimaginat:

–        Creșterea membrilor de la 250 în 2011 până la peste 800 în 2018;

–        CALM este invitat la ședințele regulare (săptămânale) ale Guvernului;

–        CALM este invitat la ședintele regulare (săptămânale) ale Secretarilor Generali din cadrul ministerelor de ramură, sub egida Cancelariei de Stat;

–        Reprezentanții CALM sunt membrii Comisiei paritare, ai grupului de lucru format din membri ai Guvernului și CALM, sub egida Comisiei Paritare, precum și ai grupurilor de lucru pentru descentralizare;

–        Reprezentanții CALM sunt membri ai proceselor de consultare cu comisiile parlamentare și ministerele-cheie;

–        Opiniile CALM sunt obligatorii în mai multe cazuri, chiar dacă nu sunt prescrise de legi și regulamente;

–        A fost obținut accesul APL la Curtea Constituțională (în 2016);

–        Prezența permanentă în mass-media – TV, radio, presa scrisă și online;

–        Participarea la Congresul autorităților locale și regionale din cadrul Consiliului Europei, Președinția Delegației și Secretariatul din partea RM sunt asigurate de CALM

–        CALM este membru al importantelor forumuri consultative din UE privind dezvoltarea – Forum politic pentru dezvoltare, Forumul orașelor și regiunilor pentru cooperarea descentralizată și grupul de lucru privind educația în domeniu de dezvoltare și sporire a cunoștințelor. În aceasta postură CALM este înregistrat oficial ca instituție de lobare și promovare în estul UE;

–        CALM este unul dintre principalii parteneri de dezvoltare ai Consiliului Municipalităților și Regiunilor Europene (CEMR)

În același timp, CALM a avut ocazia de a împărtăși cu colegii din alte asociații APL de pe glob lecțiile învățate în constituirea asociației:

–        Pentru a construi o asociație puternică, cu o abordare holistică / integrată este nevoie de trei elemente imperative – consolidarea instituțională, prezența pe arena internațională și promovarea la nivelul factorilor de decizie la nivel național;

–        Mediul sau condițiile de lucru pentru asociații sunt destul de imprevizibile și vagi, nu există garanții nici chiar în condițiile în care acest lucru este reflectat în legi și în acte normative;

–        Cadrul formal are limitele sale, mai importantă este prezența neformală, insistența și relațiile;

–        Este nevoie de mai mult timp pentru a contracara unele tendințe controversate sau contradictorii ale unor omologi sau parteneri, decât de a promova aspecte pozitive privind reforme importante, utile și oportune.

Următorul pas-cheie în construirea asociației este crearea și consolidarea serviciilor pentru membri, ce vizează durabilitatea suportului pentru APL, inclusiv  sustenabilitatea financiară a CALM bazându-se pe următoare considerente:

1.    După atingerea unui anumit nivel în dialog cu guvernul central și după implementarea unor reforme importante de bază în administrația publică locală a apărut o altă abordare integrată – necesitatea unificării activităților de lobare și promovare pe de o parte, a consolidării capacităților APL în vederea implementării reformelor și politicilor deja aprobate și a colectării feedbackului (reacțiilor și opiniilor) de la APL referitor la probleme în implementarea reformelor și comunicarea acestui feedback către autoritățile centrale pentru îmbunătățirea noilor legislații, politicilor și strategiilor;

2.    Amalgamarea serviciilor pentru membri sub un singur acoperiș, al Centrului de expertiză, asistență și instruire reprezintă o abordare logică și firească deoarece este destul de dificil de separat sectoarele și domeniile de activitate a APL, toate fiind interdependente și strâns legate între ele.

 

Obiectivele principale pe arena internațională

„Astăzi, pe plan internațional totul este axat pe principii, eficiența sau realitatea contând mai puțin”

Următoarele obiective strategice, de lungă durată, sunt la baza activităților internaționale ale CALM:

1.    Promovarea importanței democrației locale, a autonomiei locale și a descentralizării printre partenerii internaționali. Importanța acestei dimensiuni, chiar dacă rezultă direct din Carta europeană a autonomiei locale, nu este încă apreciată în mod adecvat, nu este bine cunoscută și, ca rezultat, este puțin reflectată în documentele de politici ai donatorilor și organizațiilor internaționale, în special în ceea ce privește promovarea democrației locale în relațiile cu țările în curs de dezvoltare și influența  primordială a democrației locale asupra democrației naționale.

2.    Lobarea împreuna cu partenerii internaționali, promovarea descentralizării, consolidarea democrației locale și autonomiei locale, inclusiv în relațiile partenerilor internațonali cu factorii de decizie din Moldova.

3.    Promovarea principiilor de dezvoltare/asistență internațională care vizează îmbunătățirea modalităților de acordare asistenței, consolidarea principiilor, procedurilor, beneficiilor, transparenței, etc. Fondurile de asistență internațională oferite direct administrațiilor locale, fără intermedierea guvernelor centrale sau a agențiilor de subcontractare, pentru infrastructura locală și națională urmărind scopul final de creștere economică, creștere a veniturilor populației, angajarea în cîmpul muncii, creșterea veniturilor bugetare, etc. Motivarea și facilitarea investițiilor private și consolidarea climatului de afaceri, inclusiv la nivel local.

4.    Diminuarea ponderii sau în anumite cazuri chiar și anularea de astfel de modalități nelucrative de asistență externă precum suport bugetar, asistență tehnică și intervenții soft care nu au legătură cu procesele generale de reforme și de promovare a politicilor în țara.

5.    Promovarea majorării fondurilor, accesului și eligibilității fondurilor internaționale de asistență pentru autoritățile locale din Republica Moldova. Creșterea financiară a programelor deja existente.

 

 

Principale realizări pe plan internațional

„Ca să obținem un mic avantaj în lobarea și promovarea pe plan internațional sunt necesari ani grei de lucru și devotament, participare la zeci și zeci de evenimente, conclucrarea cu sute și sute de partneri”

Este firesc ca activitățile internaționale aduc beneficii și rezultate doar pe termen lung. Acest lucru se explică prin faptul că este vorba despre schimbarea mentalității, atitudinilor, pozițiilor, principiilor și culturii la nivel internațional sau global, ceea ce este extrem de greu. Totuși, despre anumite rezultate importante pe această dimensiune putem vorbi și la această etapă:

1.    Conceptual au fost schimbate accentele în programele de dezvoltare ale Uniunii Europene. De la suport bugetar, asistența tehnică și proiecte soft (de schimburi de experiență și sporirea cunoștințelor) spre investiții capitale, promovarea investițiilor private, creșterea economică și susținerea organizațiilor reprezentative în domeniu de promovare a politicilor. Pe lângă acestea,  contribuția CALM, prin intermediu partenerilor noștrii internaționali, asociațiilor autorităților locale din țările europene a fost destul de importantă –s-a reușit mobilizarea partenerilor din Uniunea Europeană în jurul problemelor, ideilor și soluțiilor înaintate de CALM.

2.    Datorită acestor schimbări, începînd cu anul 2016, suportul bugetar al Uniunii Europene pentru Moldova a fost înlocuit cu programe de investiții capitale, în special pentru administrațiile publice locale. Pentru prima data au apărut programe noi pe scară cât de cât largă pentru APL din R. Moldova.

3.    În 2016, pentru prima dată delegația Republicii Moldova la Congresul Autorităților Locale și Regionale din Europa este compusă exclusiv din reprezentanți ai CALM, inclusiv președintele Delegației, vicepreședintele delegației și secretarul. Acest lucru a permis o promovare mai sporită a reformelor în administrația publică locală precum și protejarea intereselor și reprezentanților APL.  Pentru prima dată în istoria Congresului Autorităților Locale și Regionale al Consiliului Europei, Foaia de parcurs pentru reforma descentralizării între Congresul Autorităților Locale și Regionale al Consiliului Europei, Guvernul Republicii Moldova și Congresul Autorităților Locale din Moldova a fost semnată de către Înaltul Reprezentant al autorităților locale.

4.    S-a reușit mobilizarea partenerilor externi în domenii-cheie ale administrației publice locale privind promovarea eficientă a reformelor de descentralizare în R. Moldova. În special, este vorba de reforme precum partajarea taxei rutiere, reforma administrativ-teritorială și regionalizarea, descentralizarea fiscală, evaluarea imobilelor, accesul la Curtea constituțională și schimbarea destinației terenurilor etc., iar contribuția partenerilor internaționali a fost una semnificativă.

5.    A fost asigurată finanțarea continuă a CALM de către partenerii internaționali. Grație acestui suport majoritatea covârșitoare a activităților este finanțată din exterior și nu din bugetele locale, astfel reducând mărimea cotizațiilor pentru membri de cel puțin zece ori. De menționat că CALM are cele mai mici cotizații pentru membrii comparativ cu toate asociațiile APL din Europa.  

 

Sarcinile pentru viitor

Pentru viitorul apropiat sau pentru anii 2019-2020 prioritare pentru CALM pe arena internațională vor fi următoarele sarcini:

1.    Continuarea promovării schimbărilor în politicile de dezvoltare ale Uniunii Europene îndreptate spre investiții capitale, creșterea economica, facilitarea investițiilor private, suportul pentru organizațiile reprezentative și aducerea principiilor de schimbări în Republica Moldova;

2.    Promovarea continuă a rolului organizațiilor reprezentative și în primul rînd ale asociațiilor APL în raport cu instituțiile europene și factorii de decizie la nivel național;

3.    Se va acorda o atenție și mai mare asupra creșterii cunoștințelor în domeniul dezvoltării în țările europene și în primul rînd pentru factorii de decizie la nivelul Uniunii Europene deoarece înțelegerea procesului de dezvoltare precum și a rolului autorităților locale în procesul de dezvoltare nu este conștientizat atât de bine, deși la acest capitol se atestă anumite îmbunătățiri;

4.     Majorarea fondurilor și programelor pentru APL din Moldova și alte țări care au semnat Acorduri de Asociere cu Uniunea Europeană;

5.    Consolidarea/majorarea resurselor financiare pentru programele existente ale UE pentru R. Moldova și pentru APL din Moldova, cum ar fi ENPARD, LEADER, Primarii pentru Creșeterea Economică, Convenția Primarilor, programele transfrontaliere și regionale, etc;

6.    Accesul APL din R. Moldova la mai multe programe UE, inclusiv facilitarea accesului, modelelor de finanțare, de aplicare și selectare a beneficiarilor, reducerea sau eliminarea co-finanțării;

7.    Consolidarea parteneriatelor cu toți partenerii CALM în scopuri de lobare și promovare sporită, eficientă și oportună;  

8.    Asigurarea continuității relațiilor cu instituțiile Consiliului Europei, în primul rând cu Congresul Autorităților Locale și Regionale al Consiliului Europei, inclusiv prin intermediul Delegației Republicii Moldova la Congres;

9.    Dezvoltarea relațiilor cu Comitetul Regiunilor al Uniunii Europene;

10.  Acordarea unei atenții mai sporite în vedera lobării și promovării instituțiilor Uniunii Europene în calitate de principalii finanțatori și promotori de politici și principii de dezvoltare a Republica Moldova;

11. Consolidarea dialogului cu alți donatori importanți pentru Republica Moldova precum Guvernul Statelor Unite, Banca Mondială, Banca Europeană pentru reconstrucție și dezvoltare, Agențiile ONU, Guvernul Germaniei, Guvernul Suediei, Agenția elvețiană SDC, etc., în vederea cunoașterii mai temeinice a problemelor APL și a reformei de desecntralizare în Republica Moldova

 

Partenerii principali ai CALM pe arena internațională

 

„Parteneriate efective cu rezultate concrete în lobare și promovare pe plan internațional sunt posibile numai în cazul în care ai ceva de spus partenerilor, de contribuit cu idei – lucruri pe care ei nu le cunosc sau nu le înțeleg în totalitate”

Ø Congresul Autorităților Locale și Regionale al Consiliului Europei. Relațiile au avansat pe mai multe dimensiuni, mai ales după stabilirea Delegației RM din partea CALM. În primul rând, conlucrarea s-a focusat pe monitorizarea democrației local și regionale în RM efectuată de Congres în 2018, pe apărarea democrației locale, primarilor și aleșilor locali din R. Moldova precum și pe evaluarea necesităților de reforme în domeniu de administrație publică locală. 

Ø Comisia Europeană. Cooperarea cu instituțiile Uniunii Europene a avansat semnificativ în anii 2017-2018 – atât în Bruxelles, cât și în Moldova. La Bruxelles, datorită parteneriatului cu Consiliul Municipalităților și Regiunilor Europene CEMR, CALM este implicat în discuții pe politicii de dezvoltare la cele mai înalte niveluri, inclusiv în cadrul unor astfel de platforme importante precum ar fi Forumul global de politici pentru dezvoltare, Grupul de lucru pentru programul DEAR al Comisiei Europene care discută probleme de creșterea  cunoștințelor și promovarea politicilor de dezvoltare, Forumul global al orașelor și regiunilor pentru cooperarea descentralizată etc.

Ø Comitetul Regiunilor al Uniunii Europene. Comitetul Regiunilor (COR) al Uniunii Europene este o instituție reprezentativă a autorităților locale și a regiunilor din cadrul Uniunii Europene. Este important că această structură, spre deosebire de alte instituții UE, are rolul de a uni colegii noștri – reprezentanții APL, care în marea majoritate a cazurilor cunosc și înțeleg problemele noastre, problemele APL, mult mai bine decât reprezentanții altor instituții. La sfârșitul  anului 2018, cât și începutul anului 2019 a fost înregistrată o cooperare mai aprofundată cu Comitetul Regiunilor, datorită, în primul rând, susținerii depline a delegației României la COR, în mod special a Asociației Comunelor din România. Au fost conturate perspective de cooperare bilaterală dintre CALM și COR, ca urmare a întrevederii bilaterale între CALM și președintele Comitetului Regiunilor Karl-Heinz Lambertz (05.02.2019). Cererea de apropierea APL din Moldova de Uniunea Europeană și acordarea unui statut special pentru CALM/APL din Molodva pe lângă COR a fost consolidată în urma demersurilor respective în plenul ședinței COR din 6-7 februarie 2019, făcute de către reprezentanții delegației României Emil Drăghici (ACoR), Adrian Teban (AOR) și Mariana Gâju (ACoR). 

Ø NALAS – Asociația Autorităților Locale din Sud-Estul Europei. Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM) este membru deplin al Rețelei Asociațiilor Autorităților Locale din Europa de Sud-Est  (NALAS) și participă activ la evenimentele organizate de NALAS, printre acestea fiind ședințele  Grupurilor de Lucru tematice, mese rotunde, conferințe, târguri și expoziții internaționale. NALAS cuprinde: 16 membri deplini, 7 membri asociați și 9000 localități cu peste 80 milioane oameni. Aria geografică a membrilor NALAS: Asociațiile APL din Slovenia, Croația, Serbia, România, Bulgaria, Moldova, Turcia, Albania, Bosnia și Herțegovina, Macedonia și Ucraina. NALAS este un partener vechi al CALM cu o istorie deja privind suportul multi-dimensional important, inclusiv pe astfel de domenii precum consolidarea capacităților, lobarea și promovarea, studii, baza de expertiză și cunoștințele, schimburile de experiență, etc. NALAS a acordat CALM-ului un suport semnificativ în procesul de creare și consolidare a organizației.

Ø Consiliul Municipalităților și Regiunilor Europene (CEMR) – începând cu anul 2015 a fost înregistrată o dezvoltare semnificativă a relațiilor cu CEMR.  De facto, în cadrul dialogului permanent cu instituțiile UE, CEMR la moment este principalul și cel mai important partener al CALM.  Anume datorită CEMR au fost posibile marea majoritate a schimbărilor din cadrul politicilor de dezvoltare ale Uniunii Europene. Participarea CALM la platformele globale și pan-europene sus-menționate, de asemenea, se datorează promovării de către CEMR.

Ø Platforma. Un partener foarte important al CALM este Platforma care, de fapt, este o instituție afiliată CEMR și este focusată anume pe promovarea politicilor de dezvolatare ale Uniunii Europene. Grație suportului din partea Platformei, CALM are posibilitatea nu doar să participe la mai multe evenimente legate de politcile de dezvoltare ale UE cu alocațiuni și prezentări, dar este permanent implicat în discuții pe marginea politicilor de dezvoltare, prin prezentarea opiniilor și rapoartelor privind diverse subiecte ce vizează diferite reforme – descentralizare, Parteneriatul estic, procesul de dezvoltare, APL din Moldova și Republica Moldova, în general.

Ø UCLG – Uniunea Mondială a Orașelor și a Guvernării Locale (engl. United Cities and Local Governments). UCLG este o Asociați a autorităților locale la nivel mondial, cu sediul la Barcelona (Spania). CALM este membru al UCLG și astfel are posibilitatea de a aborda anumite probleme globale la nivel mondial, în raport cu instituțiile și organizațiile internaționale precum ONU, Banca Mondială, OECD, etc.

Asociațiile autorităților locale din Europa. Cooperarea cu autoritățile locale și asociațiile lor din Europa este esențială. Anume aceste asociații devin ambasadorii” sau promotorii CALM în Europa, în instituțiile Uniunii Europene. Aici în primul rînd trebuie de menționat asociațiile municipalităților din România, Norvegia, Letonia, Cehia, Slovacia, Bulgaria, Polona, Ungaria, Rusia, Ucraina, Franța, Lituania, Estonia etc.  De asemenea, CALM este membru activ al unor astfel de platforme europene precum Asociația Agențiilor de Democrație Locală (ALDA) și Consiliul Autorităților Locale și regionale din cadrul Parteneriatului Estic (CORLEAP).

 

Imprimare