În România, numărul bugetarilor este de 1.311.451, conform datelor din februarie 2025, în primăriile din rural sunt 63.000 de angajați, economia nu începe la APL!

„*ACoR strigă: „Oamenii din sate nu sunt cifre, iar satele nu sunt numere!”*

*63.000 de angajați din administrația locală deservesc 87,3% din teritoriul României.*

Aceștia sunt cei care, zi de zi, duc în spate nevoile cetățenilor din cele peste 2.800 de comune ale țării – un segment vital al administrației publice.

În acest context, *Asociația Comunelor din România (ACoR) trage un semnal de alarmă*: reforma administrativă nu poate fi redusă la tăieri și comasări, ci trebuie să înceapă cu un diagnostic corect și o strategie care respectă realitatea din teren.

*Poziție oficială – Emil Drăghici, președintele ACoR:*

„Nu putem trata satele și comunele României ca pe niște coduri poștale într-un tabel Excel.

Oamenii de acolo au aceleași drepturi ca cei din marile orașe. Reforma trebuie să însemne dezvoltare, nu dispariție.”

*Disproporție majoră între urban și rural în ceea ce privește resursa umană din administrație:*

*În timp ce în mediul urban există 14,9 angajați la 1.000 de locuitori, în rural abia se ating 7 angajați la 1.000 de locuitori.*

Așadar, administrația rurală funcționează cu mai puțin de jumătate din personalul urban, dar trebuie să răspundă unor nevoi cel puțin la fel de complexe – și adesea, în condiții mult mai grele: infrastructură deficitară, populație îmbătrânită, teritorii vaste, izolare geografică.

*Valentin Ivan, vicepreședinte ACoR*:

„Se vorbește despre eficientizare, dar eficiența nu se măsoară în kilometri de asfalt per angajat, ci în faptul că bătrânul din satul de munte are cui cere o rețetă, o autorizație, o mână de ajutor.

Reforma nu trebuie să înceapă cu cifre reci, ci cu grija față de cetățean.”

*Ce solicită ACoR în mod concret:*

  1. *Predictibilitate administrativă* – stabilitate legislativă și instituțională în mediul rural
  2. *Alocare clară și echitabilă a resurselor* – comunele trebuie sprijinite să finalizeze proiectele în derulare (PNRR, Anghel Saligny, fonduri europene)
  3. *Consultare reală* cu structurile asociative ale autorităților locale – înaintea oricărei măsuri cu impact național
  4. *Respect pentru specificul rural* și rolul administrației de proximitate

*Soluții propuse de ACoR pentru eficientizarea reală a administrației locale*:

*Reducerea numărului de consilieri locali,* adaptat la dimensiunea reală a comunităților, fără a afecta reprezentativitatea democratică

*Comasarea serviciilor publice locale* prin mecanisme de cooperare intercomunală, fără desființarea unităților administrativ-teritoriale

*Reducerea numărului de privilegiați* scutiți de plata taxelor și impozitelor locale, pentru o mai bună echitate fiscală

* Asigurarea integrală de la bugetul de stat a cheltuielilor cu asistenți personali ai persoanelor cu handicap*; pentru degrevarea bugetelor locale.

*Cifre-cheie*:

  • *87,3% din teritoriul României* este administrat de unități comunale
  • *63.000 de angajați* susțin serviciile publice esențiale din mediul rural
  • România rurală este coloană vertebrală a identității naționale, nu o povară bugetară.

„*Satul românesc nu este o povară. Este o rădăcină. Iar o națiune care-și taie rădăcinile, dispare.” – se arată în mesajul comun transmis de Consiliul Director al ACoR*

ACoR – Vocea comunelor. 

*Vocea celor care nu cer mai mult, dar nici nu acceptă mai puțin decât, respect.*”

Imprimare