La inițiativa Congresului Autorităților Locale din Moldova, 55 de secretari ai Consiliilor locale din cadrul autorităților publice locale au avut o întrevedere cu reprezentanți ai Cancelariei de Stat. Motivul întrunirii a fost obligativitatea APL de a include actele administrative adoptate în Registrul de Stat al actelor locale în termeni restrânși, dar și numeroasele impedimente cu care se confruntă secretarii Consiliilor locale în procesul de implementare a noilor prevederi legislative. De asemenea, ședința a fost o continuare a procesului de constituire a Rețelei Secretarilor din cadrul CALM.

Secretarii Consiliilor locale au informat reprezentanții autorităților centrale despre faptul că pentru a include toate actele administrative adoptate de Consiliul local, dar și dispozițiile primarilor este nevoie de foarte mult timp, dar și de cunoașterea avansată a computerului, programul fiind unul destul de sofisticat. De asemenea,  la introducerea actelor apar multiple probleme de ordin tehnic, unele primării nu dispun de pagină web, pe timp de iarnă sunt cazuri când unele localități rămân fără energie electrică zile întregi, astfel realizarea noilor sarcini în termenii prevăzuți devine imposibilă. Totodată, sancțiunile prevăzute de către legislație, în cazul în care secretarii nu vor reuși să facă față noilor cerințe îi demoralizează și mai mult, în condițiile în care salariile acestei categorii de funcționari sunt puțin mai mari decât minimul de existență.  

În afară de aceasta, nu a fost prevăzut care ar fi condițiile plasării actelor în cazul organizării ședințelor extraordinare, dar și în cazul în care secretarii sunt în concediu, la studii sau în caz de îmbolnăvire. Totodată, există probleme tehnice și la includerea actelor ce trebuie depersonalizate.  Secretarii au menționat că în cele mai multe primării sunt trei-patru funcționari și ținând cont de responsabilitatea imensă și sancțiunile prevăzute nimeni nu va dori să suplinească funcția de secretar, iar acolo unde s-ar identifica asemenea persoane nu este clar de către cine vor fi instruite să opereze cu noul program. Termenii restrânși de a include actele în Registrul electronic îi descurajează și mai mult pe funcționari, deoarece  în afară de noile atribuții, pe umerii secretarilor sunt multiple responsabilități. Mulți dintre secretari și-au exprimat intenția de a părăsi domeniul de activitate, în cazul în care nu se va ține cont de doleanțele lor. Între altele, secretarii Consiliilor locale au solicitat ca sancțiunile să fie aplicate de la 01 ianuarie 2019, ca să reușească să se obișnuiască cu implementarea noului sistem.

Autorii Registrul de Stat al actelor locale au instruit secretarii Consiliilor locale în ceea ce privește procedurile de implementare a noilor prevederi.

Viorel Furdui, directorul executiv al CALM a menționat că secretarii au prea multe atribuții, iar salariile derizorii îi determină pe mulți să demisioneze.  „Sperăm ca problema să fie înțeleasă, deoarece este mult mai greu să aduci specialiști în APL, iar dacă pierdem oamenii nici nu vom avea pentru cine să creăm sisteme. Potrivit directorului executiv al CALM, o soluție ar fi ca în cadrul autorităților locale să existe secretarul Consiliului local și secretarul primăriei, iar pentru aceasta este nevoie de mărit statele de personal și de permis autorităților locale să decidă de sine stătător de câți angajați au nevoie.

Vladislav Sîrbu, șef direcție în cadrul Cancelariei de Stat a declarat că  au fost înlăturate toate lacunele din sistem, iar celelalte probleme abordate  vor fi examinate.

CALM a apreciat reacția rapidă a Cancelariei de stat de a organiza acest eveniment si a venit cu propunerea ca asemenea seminare să fie organizate în parteneriat în fiecare raion și/sau regional, astfel ca de instruiri să beneficieze toți secretarii…..

CALM amintește că din 28 octombrie, curent a intrat în vigoare Legea nr.161 din 07.07.2016, potrivit căreia autoritățile administrației publice locale sunt obligate să includă actele administrative adoptate în Registrul de stat al actelor locale.

Printre actele administrative ce urmează a fi incluse în Registrul de stat al actelor locale sunt dispozițiile primarilor și ale președintelui raionului, deciziile Consiliilor locale de nivelul I și II, actele semnate de pretorii de sector, ș.a. Ținând cont de legea privind protecția datelor cu caracter personal, actele ce conțin asemenea informații vor constitui o excepție și nu vor fi incluse în Registrul de sta al actelor locale. 

Serviciul de Comunicare al CALM











Imprimare