Etapa la care au loc pregătirile pentru lansarea reformei teritorial-administrative, dar și diversele aspecte ce trebuie luate în calcul în elaborarea acestui concept au fost discutate miercuri, 19 septembrie, în cadrul unei întrevederi a unui grup de experți ai Congresului Autorităților Locale (CALM) și  reprezentanți ai Agenției de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ) care, oferă suport în această privință Guvernului Republicii Moldova. Directorul executiv Viorel Furdui, coordonatorul de programe Alexandru Osadci și expertul în domeniul economic Viorel Gârbu au reprezentat CALM-ul, iar din partea GIZ la eveniment au fost Înaltul Consilier UE pentru reforma administrației publice locale Victor Giosan, Profesorul Dieter Schimanke și expertul Simon Bohler.

În cadrul întrevederii a avut loc un schimb de opinii privind reforma administrativ-teritorială. De asemenea, s-a discutat despre obiectivele, sarcinile și activitatea grupului de experți ai GIZ. Echipa de experți ai GIZ au informat colegii că la această etapă nu există un anumit model de reformă decis, la ora actuală se lucrează la mai multe opțiuni care urmează să fie prezentate Guvernului. CALM a fost asigurat că toate conceptele de reformă care vor fi elaborate de experți vor fi supuse dezbaterilor largi în societate.

Experții CALM au menționat necesitatea de a lua în considerare toate aspectele sensibile care sunt în acest domeniu, inclusiv complexitatea problemei, deoarece reforma administrativ-teritorială este doar un element al reformei administrației publice locale și pentru a avea succes în implementarea acesteia trebuie să asigurăm autonomia financiară, organizațională, patrimonială a APL. Potrivit directorului executiv al CALM Viorel Furdui, sunt și alte elemente importante ce nu trebuie neglijate, cum ar fi cele privind infrastructura, situația politică, socială, culturală, diversitatea etnică, ș.a., ceea ce complică identificarea unui concept viabil de reformă.

     De asemenea, s-a discutat despre necesitatea implicării la nivel conceptual și etnic a reprezentanților CALM/APL în discuțiile privind opțiunile reformei. Un alt subiect abordat a fost nefuncționalitatea grupului de lucru pentru reforma administrativ-teritorială, creat prin dispoziția prim-ministrului. Totodată, a trezit nedumerire faptul că reprezentanții CALM și APL nu fac parte și  nu sunt invitați să participe la ședințele Consiliului Național pentru Reforma în Administrație Publică. Este un aspect greu de înțeles, deoarece reforma APL este o parte importantă a reformei administrației publice în general, iar multe elemente care vizează direct APL s-au discutat în cadrul acestui Consiliul, fără participarea reprezentanților APL la discuții.

Totodată, reprezentanții CALM și-au exprimat îngrijorarea privind graba cu care se dorește să fie efectuată această reformă. Drept exemplu a fost adusă reforma din 1998-1999 care, deși nu a fost atât de rea, modul în care a fost implementată și felul în care a fost resimțită de cetățeni a cauzat insuccesul acesteia și blocarea, în general, a proceselor de reforme în acest domeniu pe zeci de ani.

Astfel, a fost reiterată necesitatea asigurării unui dialog eficient între toți actorii interesați: experți, Guvern, APL/CALM, în vederea identificării unei formule viabile de reformă, dar și a necesității de a promova pe larg această  inițiativă în societate, astfel încât să evităm repetarea greșelilor din trecut, să investim iar resurse importante,  ca ulterior să ne dăm seama că rezultatul nu este cel scontat.  

La finalul întrevederii, părțile și-au exprimat deschiderea totală pentru cooperare și au agreat asupra asigurării în continuare a unei comunicări eficiente și permanente la toate etapele de elaborare a unor opțiuni de reformă.

În prezent, În Republica Moldova sunt 898 de autorități publice locale de nivelul unu și 35 de nivelul doi.

Departamentul de Comunicare al CALM

Imprimare