Interviu cu Alexandru Ambros, primarul orașului Ungheni

În ultimii şapte ani, s-au produs multe schimbări spre bine în  ceea ce privește aspectul orașului Ungheni. A fost rezolvată, practic, problema salubrizăriii. Apoi, s-a muncit mult asupra iluminatului stradal, astfel că, în prezent, majoritatea străzilor din oraș sînt iluminate. Acum s-a purces la soluționarea unei alte probleme stringente – drumurile. Anume asupra acestui subiect ne-am axat atenția în interviul ce urmează.

Domnule primar Alexandru Ambros, la ora actuală – se vede cu ochiul liber – se muncește pentru a avea străzi mai bune în oraș, fiind începute, în acest sens, mai multe lucrări de reparație și reabilitare. V-ați propus ca, în următorii ani, Ungheniul să aibă străzi ca în Europa?
Evident că noi tindem spre un oraș cu drumuri bune. Ne dorim lucrul acesta și, cu siguranță, în timp, vom reuși să avem străzi ca în Europa. Dar să știți că reabilitarea drumurilor nu este o sarcină ușoară. Trebuie menționat faptul că orașul Ungheni se întinde pe o suprafață destul de mare – 16 kilometri pătrați. Per total, avem 148 de kilometri de drum, dintre care circa 60 % sînt străzi cu suprafață de asfalt. Anual, doar pentru plombările curente, se cheltuie aproximativ 1,2 milioane de lei. Însă, începînd cu anul trecut, am schimbat abordarea. Ne-am propus să avem, în fiecare an, cu o stradă în plus reparată capital. Am hotarît ca, pe lîngă plombările curente, să facem și reparații capitale pe anumite porțiuni de străzi. Sperăm că astfel Ungheniul va fi primul oraș cu drumuri ca în Europa.

Deja au fost reparate capital doua străzi. Probabil, lumea își mai amintește în ce stare deplorabilă erau acestea. Este vorba de strada Hasdeu și, respectiv, Bernardazzi. Ambele au fost inaugurate în anul 2013 și acum unghenenii circulă cu mare plăcere pe acolo.
Aveți dreptate, în anul 2013 au fost inaugurate străzile Bernardazzi și Hasdeu. Trebuie să vă spun că, de fiecare dată, vor intra în reparație capitală străzile ce se află într-o stare gravă, pe care circulă transportul public și care sînt foarte aglomerate. Iată că în 2013, anume cele două artere –  Bernardazzi și Hasdeu – erau într-o stare cu adevărat deplorabilă. Acum, acestea au un aspect foarte frumos. În afară de faptul că au fost reparate capital, acolo au fost schimbate bordurile, comunicațiile interioare, cum ar fi țevile de canalizare, rețele de scurgeri a apelor pluvial; au fost reparate capital și trotuarele. De asemenea, au fost amenajate mai multe parcări, dat fiind faptul că există în preajmă o piață care lucrează zilnic, dar și pentru că este o zona rezidențială.

Se știe că nu există posibilitatea de a repara capital străzile din bugetul orașului Ungheni. În această situație, cum veți  realiza proiectele ce vi le propuneți în acest domeniu?
Și de acum înainte vom face ce am făcut pînă acum. Vom căuta resurse extrabugetare. În bugetul orașului sînt rezervați  bani doar pentru reparații curente. Pentru reparații capitale vom căuta bani din diferite fonduri, precum Fondul Rutier, proiecte cu finanțare europeană etc.

Obținerea statutului de municipiu ar fi o soluție în rezolvarea acestei probleme?
Evident că, odată cu obținerea statutului de municipiu, situația în acest domeniu se va schimba spre bine. În prezent, bugetul orașului se formează la fel ca bugetele localităților rurale. Taxele plătite de șoferi pentru drumuri merg în fondul rutier și nu vin în bugetul local. Datorită unui nou statut, cel de municipiu, bugetul orașului va fi diferit.  Vom fi administrație publică de nivel doi, ceea ce va permite accesul la bugetul național.

În luna iunie curent, au intrat în reparație străzile: Decebal, Ștefan cel Mare și Sfînt, Prutului. Aici, de fapt, au fost efectuate lucrări de construire a rețelelor de scurgere a apelor pluviale. Se preconizează și reparația capitală a acestor străzi?
Pe cele trei străzi s-au desfășurat lucrări de construcție a rețelelor de scurgere a apelor pluviale, datorită unui proiect finanțat de Fondul Ecologic Național. E și logic să începi orice reparație cu  construirea sau reconstruirea canalizării pluviale. Pe cele trei străzi nominalizate nu a existat pînă acum sisteme de evacuare a apelor pluviale și, din acest motiv, ele se deteriorau în permanență. Chiar dacă doua din aceste străzi: Decebal, de la intersecție cu strada Romană, și Ștefan cel Mare și Sfînt, se află la balanța Administrației de Stat a Drumurilor și, implicit, ei trebuiau să se îngrijească de reparația acestora, noi am hotărît să depunem un proiect pentru ca să rezolvăm problema evacuării apelor de aici. Urmează să mai depunem o cerere la Ministerul Transportului, pentru a obține o finanțare a reparației suprafeței de asfalt.

De aproximativ o lună, a intrat în reparație capitală și strada Romană. Pe de o parte, acest lucru bucură. Pe de altă parte, provoacă numeroase incomodități, ea fiind una dintre arterele principale ale orașului Ungheni. Cît va mai dura pînă la finalizarea reparațiilor?
Într-adevăr, strada Romană s-a transformat acum într-un șantier. Vor fi reparți capital circa 700 de metri pătrați de stradă. Este o porțiune de drum considerabilă. Pînă la ora actuală, au fost efectuate multe lucrări. Au fost schimbate rețelele de apă și canalizare, au fost instalate noi  bordure, au fost curățate canalele de scurgeri pluviale. Evident că toate aceste lucrări necesită timp. Vă asigur că, atunci cînd vor fi finalizate toate lucrările, porțiunea respectivă de stradă  va avea un aspect plăcut, așa cum, de altfel, ne dorim să arate toate străzile din oraș. Finalizarea lucrărilor de reparație este preconizată pentru luna octombrie. Din păcate, în acest an, nu putem repara integral strada Romană, deoarece doar pentru reabilitarea porțiunii de care vă vorbesc e nevoie de circa 8 milioane de lei.

În reparație capitală urmează să intre și strada Vasile Alecsandri. Cînd vor începe acolo lucrările?
În luna septembrie. Dar nu va fi reparată toată strada, ci de la intersecția cu strada Națională pînă la piața centrală. E, de fapt, cea mai mare parte din această stradă. Este elaborat deja proiectul. În scurt timp, vor începe lucrările de schimbare a comunicațiilor interne, apoi – reparația propriu-zisă a drumului.

Unii locuitori ai orașului nu înțeleg de ce aceste proiecte sînt implementate, în mare parte, în centrul orașului și nu la periferii. Le puteți explica dumneavoastră ce se întîmplă?
Centrul orașului Ungheni nu este doar pentru cei care locuiesc aici. Centrul orașului este pentru  toată lumea, căci anume aici avem numeroase utilități pe care le folosim cu toții. Este vorba de centre de sănătate, centre comerciale, instituții publice și așa mai departe. Sigur, fiecare își dorește ca pe strada pe care locuiește să se realizeze proiecte frumoase. Îi înțeleg și, cu siguranță, le vom realiza. Dar acum trebuie să implementăm proiectele acolo unde vor avea de beneficiat toți locuitorii orașului.

Și mai există o nelămurire pentru cetățeni. De ce proiectele ce țin de reabilitarea drumurilor încep, de regulă, în prag de toamnă, cînd pot apărea și ploi mai multe, și temperaturi mai joase?
Proiectele încep, de fapt, mult mai înainte. Pur și simplu, realizarea lor nu este foarte vizibilă, căci e vorba de proiectarea tehnică, de organizarea concursurilor pentru selectarea firmelor ce vor lucre. Sînt procedure de durată. Proiectarea tehnică pentru reabilitarea străzii Romană, de exemplu, a început din iarnă. S-a lucrat intens și destul de rapid. Credeți-mă, sînt proceduri destul de anevoioase. În plus, lunile august-septembrie-octombrie sînt încă foarte favorabile pentru lucrări de construcție și reparație a drumurilor. Planificăm să finalizăm lucrările pe strada Romană la 21 septembrie, iar  pe strada Alecsandri – la 20 octombrie. Sînt termene rezonabile.

Dacă tot vorbim despre proiecte, ne-ați putea vorbi și despre altele ce au fost implementate sau sînt în curs de implementare la ora actuală?
Bineînțeles. Orașul Ungheni este lider în ceea ce privește implementarea proiectelor cu finanțare extrabugetară. La moment, avem în derulare trei proiecte cu finanțare europeană directă. Este vorba despre proiectul ”Partenerial lărgit pentru reforma de descentralizare”, datorită căruia a fost creat un Centru de Informate pentru Cetățeni. ”Elaborarea Planului Urbanistic General” este un alt proiect cu finanțare europeană, care ne va permite pe viitor să atragem investiții extrabugetare și, datorită căruia, vom fi mai credibili față de investitori. Cel de-al treilea proiect se numește ”Sisteme de informare și securitate în traficul rutier”, care prevede schimbarea tuturor semafoarelor în oraș, instalarea semafoarelor pentru pietoni. Vor fi instalate și peste 20 de camere de supraveghere a traficului rutier, vor fi schimbate peste 1500 de indicatoare rutiere. Datorită acestui proiect, va crește siguranța în traficul rutier.

Apropo de proiectul ”Sistem de informare și siguranță în traficul rutier”, la ce etapă se află?

Proiectul este în derulare. Deja a avut loc concursul de desemnare a firmei cîștigătoare, care va realize lucrările prevăzute de proiect. În luna octombrie, vor fi instalate indicatoarele rutiere, iar în luna noiembrie vor fi  instalate și semafoarele. În primăvara anului 2015, cînd vom avea și mai multe porțiuni de drumuri reparate, vor fi efectuate marcajele. Vor fi făcute cu o soluție specială, care se numește termoplast, astfel că, sperăm, marcajele respective vor fi durabile, la fel cum vor fi durabile toate începuturile noastre și proiectele pe care le realizăm.

Imprimare