Ludmila Ceaglîc este primarul satului Calfa, raionul Anenii Noi. Consătenii i-au încredințat votul de încredere pentru al șaselea mandat. Despre provocările în calitate de ales local de acum 24 de ani, dar și cele de astăzi este interviul pentru calm.md.  

Sunteți primar la al șaselea mandat. Cum se explică succesul DVS., votul de încredere pe care vi-l acordă cetățenii atâția ani?

Ludmila Ceaglîc: Tot ce s-a produs în acești 24 de ani în calitate de primar nu aș putea exprima în câteva cuvinte, este mai mult de un sfert dintr-o viață de om pe care am dedicat-o acestui domeniu destul de interesant. Vizita de la Săpânța va avea și ea amprenta sa, pentru că vedem locuri noi și tradiții, ne cunoaștem mai bine cu colegii primari, este un punct forte în tot ceea ce se întâmplă în activitatea noastră.

Cum v-a schimbat funcția sau provocările prin care a trebuit să treceți în acești 24 de ani?

Ludmila Ceaglîc: Sigur că este foarte important să fii în pas cu schimbările ce se produc și noi ca și conducători ai unei autorități publice urmează să ne schimbăm, să absorbim tot ce este pozitiv în țara noastră și mai ales după hotarele ei și să le implementăm în măsura în care avem puse la dispoziție atât factorul uman, cât și factorul financiar. Astfel încercăm să schimbăm lumea spre bine. Sper că și eu m-am schimbat în bine, am devenit mai deschisă față de oameni, mai tolerantă față de problemele care există și am acumulat un cerc de prieteni care mă ajută în orice împrejurare, vin și eu cu o mână de ajutor atunci când este cazul.

Problemele au devenit mai puține în acești ani sau s-au înmulțit?

Ludmila Ceaglîc: Atunci când am început activitatea eram ca pe o țarină nedescoperită, nu aveam legătură telefonică în localitate, nu aveam o școală bine aranjată, instituția preșcolară lipsea. Acum însă pot spune cu mândrie că toate instituțiile sunt funcționale și reparate. Consider că acum ne este un pic mai ușor deoarece s-au deschis foarte multe orizonturi pentru a atrage investiții, pentru a aduce parteneriate în localitățile noastre. Și localitățile noastre au posibilitatea să semneze parteneriate cu localități din alte țări dezvoltate. Mă bucur că suntem parteneri ai grupului Visegrad, fapt ce constituie o experiență inedită pentru țara noastră și aduce doar beneficii pentru localitate.

Ce presupune acest parteneriat?

Ludmila Ceaglîc: Fundația Visegrad este constituită din patru țări europene: Ungaria, Polonia, Cehia și Slovacia. Aceste state au un buget anual pentru state în curs de dezvoltare, precum este și Republica Moldova, iar noi suntem printre cei care absorbim fondurile acestei fundații. Chiar am redenumit și instituția școlară în Visegrad. Prin stabilirea acestui parteneriat avem și succese: am îmbunătățit condițiile de învățătură a elevilor și de activitate a profesorilor, am dotat instituția cu tehnică performantă, cum ar fi computere, table interactive, utilaj muzical ș.a. Mai urmează să întreprindem niște vizite cu elevii, pentru a le schimba viziunea asupra lumii, deoarece multă lume nu a mai mers nicăieri, în afară de Anenii Noi sau Chișinău. Mi-aș dori ca prin copii să începem să schimbăm viziunea asupra lumii, iar prin ei vom schimba și percepția părinților și a buneilor lor.

Spuneați că de succesul activității APL depinde factorul uman și factorul financiar. La primăria DVS. care este situația din aceste puncte de vedere?

Ludmila Ceaglîc: La aceste compartimente nu prea am cu ce mă lăuda, mai ales actualmente când, din 10 angajați, ieri, părăsind localitatea, eram doar doi. Să zicem că unii colegi de-ai mei se află în concedii planificate. Dacă vorbim de sursele financiare, atunci pot să vă spun că avem un buget auster care ne permite doar să ne menținem un pic. Dacă vorbim de dezvoltare, de proiecte investiționale, de reparații capitale atunci la aceste compartimente nu avem nici un leu planificat. Situația creată ne impune să identificăm noi surse extrabugetare pentru a realiza obiectivele pe care ni le-am propus, atât eu ca primar, cât și consilierii locali, dar și să îndreptățim așteptările cetățenilor care ne-au învrednicit cu mandatul de patru ani.

Reușiți să atrageți aceste surse extrabugetare, în măsura în care vă doriți?

Ludmila Ceaglîc: Dacă vorbim de perioada anilor 2000-2003, atunci erau mai puțini entuziaști de a atrage fonduri, lumea se uita sceptic la această posibilitate  de a aduce resurse în localitate prin scrierea și apărarea proiectelor. Acum lucrurile s-au schimbat. Marea majoritate a colegilor din primării dețin abilitatea de a scrie și de a convinge finanțatorii, acum însă concursurile sunt mai dure, iar rândul către finanțator este mult prea lung, dar acest lucru nu înseamnă că nu trebuie să muncim. Important este că posibilitățile de atragere a fondurilor sunt mult mai mari acum.

Cum mărim veniturile din bugetele locale, ca să nu mai fim atât de dependenți de sursele extrabugetare?

Ludmila Ceaglîc: La acest capitol aș fi un pic mai dură. Multe Legi nu ne permit să identificăm și să aducem surse suplimentare în bugetele locale. Deseori ne confruntăm cu faptul că o Lege contravine altei Legi, suntem încă foarte dependenți de organele centrale, de niște Departamente sau de niște angajași ai unor ministere care nu știu cu ce trăim, ce scop avem și aceste lucruri deseori ne fac anevoioase activitatea. La capitolul comunicare între APL și APC încă mai este de lucru. În asemenea cazuri, multe din scopurile noastre suferă eșec.

Ce planuri aveți pentru perioada imediat următoare?

Ludmila Ceaglîc: Avem un plan de dezvoltare de care ne ghidăm și în dependență de sursele financiare și tezaurul uman pe care le avem încercăm să realizăm obiectivele propuse. Acum suntem la etapa de reparație a drumurilor, ceea ce face toată lumea, am finisat reparația Oficiului Medicilor de Familie, dorim să extindem Centrul de Plasament al Bătrânilor, deoarece numărul beneficiarilor s-a mărit, sunt și alte proiecte în implementare. Avem depuse și alte cereri de finanțare, suntem în așteptare și în identificarea altor soluții.

Care este rolul CALM în activitatea primarilor?

Ludmila Ceaglîc: Sunt acea care am fost la temelia fondării acestei organizații. Ne întorceam dintr-o deplasare din Bulgaria când am decis cu colegii mei să creăm o organizație care ne-ar apăra interesele și care, de fapt, ar fi fratele și sora mai mare a noastră. Ori de câte ori solicităm susținerea CALM ne ajută, sunt specialiști destul de versați care activează în cadrul CALM, cunosc legislația și pentru noi este mult mai ușor.

Vă mulțumim!

Deprtamentul de Comunicare al CALM

Imprimare