Pe parcursul anului 2016 în orașul Ungheni a fost implementat proiectul pilot „Crearea Serviciului/Echipelor de voluntari salvatori pentru situații de urgență”, finanțat de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare prin intermediul Proiectului „Reducerea Riscurilor Climatice și Dezastrelor, Faza II”. Totalurile proiectului au fost făcute pe data de 22 noiembrie 2016 în cadrul conferinței finale,unde au participat reprezentanții serviciilor publice descentralizate și desconcentrate, ONG-uri, doi experți din Olanda (Nico vas Os și Ruud Houdijk), care asistă raionul Ungheni în procesul de elaborare a strategiei de management al riscurilor de dezastre în cadrul proiectului CRISMAS și reprezentantul Serviciului protecției civile și situațiilor excepționale de la nivel național. Proiectul „Reducerea Riscurilor Climatice și Dezastrelor” PNUDaproape un an de zile a acordat suport logistic și metodologic (informații, instrumente, metodologii) proiectului ”CRISMAS – Comunitate pentru Evaluarea și Managementul Riscurilor”, finanțat de Uniunea Europeană.

La eveniment au fost prezenți voluntarii salvatori pentru situații de urgență din orașul Ungheni, dar și primarii din raionul Ungheni, care s-au arătat foarte interesați în a prelua experiența orașului Ungheni privind crearea echipelor de voluntari salvatori. Prezența impunătoare a reprezentanților instituțiilor din oraș și a primarilor din raionul Ungheni denotă interesul pe care îl are societatea din orașul și raionul Ungheni privind reducerea riscurilor de dezastre. „Orașul Ungheni este amplasat într-o zonă ce poate fi afectată de mai multe dezastre (inundații, cutremure, etc).

Primăria orașului Ungheni vine cu măsuri concrete pentru reducerea acestor riscuri și astfel în aprilie 2016 Consiliul orășenesc Ungheni a aprobatStrategia sectorială de reducere a riscurilor de dezastre în orașul Ungheni 2016 – 2020 cu un plan de măsuri ce prevede implementarea cât mai multor proiecte pentru a reduce aceste riscuri și a spori reziliența orașului Ungheni față de dezastre. Proiectul „Crearea Serviciului/Echipelor de voluntari salvatori pentru situații de urgență”a derulat cu succes, or datorită acestui proiect în parteneriat cu Direcția situații excepționale am reușit să instruim mai mulți voluntari salvatori care vor fi în ajutorul primăriei și a pompierilor profesioniști în cazul apariției dezastrelor”, a accentuat Eduard Balan, viceprimarul orașului Ungheni. Este în proces de finalizare cartografierea riscurilor în orașul Ungheni care va permite cetățenilor să cunoască cele mai afectate zone și supuse riscurilor de dezastre din oraș.

„Au fost elaborate hărțile de risc și s-a pus accent pe promovarea voluntariatului în situațiile de urgență în orașul Ungheni în baza experienței din Polonia. Ne propunem ca proiectul să poată fi replicat și în alte localități aleraionul Ungheni, precum și în alte raioane”, a precizat Ecaterina Melnicenco, manager proiect „Reducerea Riscurilor Climatice și Dezastrelor, Faza II”.

„Situațiile de risc cu caracter natural și tehnogen ne face pe noi să fim pregătiți pentru a face față și să ne implicăm activ în reducerea lor. Datorită implementării celor 2 proiecte, situația privind riscurile de dezastre din orașul și raionul Ungheni este cunoscută pînăla nivelul Uniunii Europene. Calendarele cu desenele elevilor de la Școala de arte plastice din Ungheni, elaborate în cadrul proiectului PNUD și diseminate partenerilor străini promovează un mesaj care denotă că nu numai adulții și responsabilii direcți se ocupă de prevenirea riscurilor de dezastre, dar și copiii sunt cei care știu că trebuie să fie pregătiți să facă față situațiilor de urgență. Este bine să ne întâlnim cât mai des în cadrul unor evenimente similare,  să participăm la aplicații și cât mai puțin să ne confruntăm cu situații de urgență reale”, a concluzionat Vitalie Mutaf, șef adjunct Serviciul Protecției Civile și Situațiilor Excepționale.

”Proiectul Crearea Serviciului/Echipelor de voluntari salvatori pentru situații de urgențăfinanțat de PNUD este unul reușit, fiindcă deja în cadrul conferinței finale a făcut o replicare la nivelul primăriilor și localităților din raionul Ungheni. În rezultatul implementării proiectului avem autorități publice locale pregătite pentru situații de urgență, avem cetățeni informați cum să procedeze în situațiile de urgență, dispunem de echipe de voluntari salvatori instruite și avem elaborate baze de date utile pentru situațiilede urgență. Ne dorim o comunitate puternică în fața dezastrelor și acesta depinde de fiecare dintre noi” a concluzionat Liliana Tincu, specialist pe probleme investiționale în cadrul Primăriei orașului Ungheni.

Pentru mai multe informații, telefon de contact: (236) 2 74 39.

Imprimare