APL-urile vor beneficia de asistență USAID pentru a-și consolida capacitățile și a asigura o guvernare eficientă, transparentă și responsabilă față de cetățeni.

Programul USAID Comunitatea Mea a anunțat o nouă rundă de selectare a autorităților publice locale pentru a beneficia de asistență în anul curent. Într-un interviu pentru calm.md, directorul Programului Daniel Șerban ne spune cine poate aplica, cum și câte primării vor fi selectate, dar și care este termenul limită de depunere a dosarelor.

Interviu cu Daniel Șerban – Directorul Programului USAID Comunitatea Mea

 

Ce reprezintă acest concurs și câte primării vor fi selectate?

Daniel Șerban: Pentru început vreau să vă spun că colaborarea dintre Programul Comunitatea Mea și Congresul Autorităților Locale din Moldova dă roade pe mai multe direcții. În cadrul noii runde de selecție colaborăm, iarăși, foarte bine. Programul Comunitatea Mea, finanțat de Agenția de Dezvoltare Internațională a Statelor Unite și implementat de IREX în Republica Moldova a lansat în luna iunie concursul de selectare a noilor primării și comunități din Republica Moldova care vor deveni partenere ale programului, acest lucru înseamnă că APL-urile vor beneficia de asistență USAID pentru a-și consolida capacitățile și a asigura o guvernare eficientă, transparentă și responsabilă față de cetățeni. Aceasta este a treia rundă de selectare a comunităților, ne propunem să alegem în acest an aproximativ 30 de primării. La moment lucrăm cu circa 47 de APL, sperăm într-un timp relativ scurt să ajungem la un număr de 77 de primării care vor fi implicate în diverse activități de instruire și întărire a capacităților pentru a îmbunătăți calitatea  și accesul la serviciile publice, pentru a implica societatea civilă în activitatea primăriei și, în egală măsură, pentru a crește veniturile locale prin implementarea unor practici moderne de management financiar. De asemenea, primăriile selectate care vor demonstra un angajament sporit față de guvernarea deschisă și responsabilă vor fi invitate să aplice pentru planificarea și implementarea proiectelor de dezvoltare comunitară. Cu alte cuvinte, nu toate primăriile selectate, în mod automat, vor primi acest sprijin în planificarea proiectelor de dezvoltare comunitară care, în mare măsură, au o componentă de dezvoltare a serviciilor de infrastructură. În total, până la vizarea programului în 2023, Comunitatea Mea își dorește ca aproximativ 100 de comunități locale din RM (municipii, orașe, comune, sate) să beneficieze de asistența noastră.

Cine poate aplica și care este termenul limită?

Daniel Șerban: Am primit foarte multe solicitări, atât pe pagina noastră de Facebook, dar și la Agenția de Dezvoltare Internațională a Statelor Unite. La concursul nostru sunt invitate să participe toate administrațiile publice locale de nivelul I din Republica Moldova care satisfac un set minim de criterii de eligibilitate. Termenul limită este 20 iulie și invităm primăriile să depună din timp formularele, astfel să aibă posibilitatea să beneficieze de suportul și expertiza programului în pregătirea acestor programe de aplicație online.

Care sunt criteriile de eligibilitate pentru selectarea autorităților publice locale?

Daniel Șerban: Împreună cu finanțatorul USAID am stabilit un set de criterii minime de eligibilitate de care trebuie să țină cont primăriile atunci când completează acest formular de aplicare online. Primul criteriu este numărul populației și diversitatea geografică. Primăriile care au o populație mai mare de 2000 de locuitori sunt invitate să aplice pentru a putea fi selectate și beneficia de asistența noastră. În același timp, vrem să asigurăm pe toți cei interesați că primăriile ce urmează să fie selectate vor reprezenta diverse tipuri de localități și anume: sate, comune, orașe, municipii din nordul, centru, sudul țării, inclusiv UTA Găgăuzia. Un alt criteriu inclus în prezentarea noastră este interesul și gradul de deschidere al APL față de asistența tehnică în beneficiul îmbunătățirii serviciilor și gestionării finanțelor publice. Astfel, primăriile vor trebui să demonstreze interes și angajament pentru îmbunătățirea serviciilor comunale, administrative și sociale, precum și pentru îmbunătățirea gestionării finanțelor publice, prin implementarea de instrumente sau soluții inovatoare a managementului primăriei. Mai mult decât atât, Programul Comunitatea Mea este interesat să selecteze primării care sunt deschise să aibă o colaborare reală cu alte localități pentru schimburi de experiență, precum și să demonstreze interes în colaborarea cu proiecte finanțate de donatori sau alte inițiative lansate în beneficiul administrațiilor publice locale. Nu în ultimul rând, ne propunem să selectăm primării care demonstrează un angajament sincer și constant pentru parteneriatul cu Programul Comunitatea Mea, în beneficiul cetățenilor pe care îi reprezintă.

Cum vor beneficia de acest program primăriile cu o populație de 2000 de locuitori?

Daniel Șerban: Într-adevăr, acesta este un lucru pe care noi l-am dezbătut în cadrul programului și cu partenerii noștri. Localitățile cu o populație mai mică de 2000 de locuitori, deși sunt în număr impresionant pe teritoriul Republicii Moldova, nu sunt încurajate să aplice pentru această etapă de selecție directă. Totuși, dacă aceste localități sunt interesate, vor putea beneficia de asistența programului în mod indirect, ca parte a inițiativelor de cooperare intercomunitară pe care noi le promovăm. Încurajăm primăriile care au o populație de 2000 de locuitori să se grupeze cu primăriile din vecinătate pentru a explora oportunitățile de cooperare intercomunitară.  Vreau să menționez că multe organizații ale societății civile, dar și școli, biblioteci și-au exprimat interesul de a aplica la program. Conform mandatului pe care îl avem din partea Agenției de Dezvoltare a Statelor Unite, beneficiarii direcți ai Programului Comunitatea Mea  sunt autoritățile publice locale de nivelul I, adică primăriile, iar acest lucru presupune că formularele de aplicare pot fi depuse doar de către primar sau angajații mandatați de primar să aplice la concurs. Cu toate acestea, societatea civilă sau instituțiile publice sunt încurajate să informeze și să convingă primăria să participe la procesul de selecție, dacă sunt îndeplinite criteriile menționate mai sus. În cazul în care comunitatea va fi selectată, grupurile civice, societatea civilă, cetățenii vor beneficia de asistența programului prin inițiativele lansate, adică toți vom lucra împreună, nu se va lucra doar cu reprezentanții primăriei.  La fel, societatea civilă se poate implica și în activitățile de planificare strategică, consultări publice, dezvoltarea proiectelor comunitare și, de asemenea,  pot să participe activ la procesul decizional de la nivel local.

Câte primării au aplicat până acum la acest program?

Daniel Șerban: Ne bucurăm să știm că primăriile din întreaga republică își exprimă interesul de a aplica la concurs și de a deveni partenerii noștri. Urmărim diversele comentarii de pe paginile de Facebook și alte medii de informare și vedem interesul crescut față de această inițiativă. Programul Comunitatea Mea are foarte mult de oferit, atât pentru întărirea capacităților reprezentanților APL-urilor, cât și pentru dezvoltarea comunităților și îmbunătățirii vieții cetățenilor. Cu bucurie putem spune că peste 250 de primării deja și-au exprimat interesul și asta ne demonstrează încă o dată că atât autoritățile locale, cât și cetățenii Republicii Moldova sunt interesați să construiască un viitor mai bun aici, acasă, iar noi, cei din Programul Comunitatea Mea, suntem gata să-i sprijinim. 

Cum vor fi selectate aceste comunități finaliste și care sunt următorii pași pe care urmează să-i întreprindeți?

Daniel Șerban: Vă spuneam că avem un set de criterii minime de eligibilitate. Imediat după 20 iulie, atunci când se încheie termenul de depunere a dosarelor, vom iniția procesul de evaluare a formularelor de aplicare conform unei grile și a unei proceduri aprobate de partenerii noștri de la USAID. Până la finalul lunii august ne propunem să avem cele aproximativ 30 de primării și comunități gata să adere la program. Bineînțeles că vom avea discuții, întâlniri bilaterale, va fi un proces foarte interesant și intens în perioada de vară. Să fim foarte bine înțeleși, în condițiile de pandemie, restricțiile de călătorie ne vor crea unele obstacole, dar suntem pregătiți să discutăm în mediul online, astfel încât să putem avansa corespunzător cu procesul de selecție. După ce cei 30 de parteneri vor fi selectați noi vom semna cu fiecare în parte câte un acord de colaborare, așa cum s-a făcut și în anii precedenți și imediat vom da start asistenței Programului pe fiecare dintre componentele acestuia.

Vă mulțumim!

Ana Moraru, Serviciul de Comunicare al CALM

Imprimare