CALM a participat la „Dialogul între actorii din sectorul de alimentație cu apă și canalizare”, eveniment organizat în cadrul Programului UE4Moldova: Comunități Locale, în colaborare cu Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

Evenimentul a fost prilej de a discuta despre soluții reale pentru comunități – de la provocări la bune practici în sectorul alimentare cu apă și canalizare (AAC) și a reunit actorii cheie din sectorul AAC pentru a împărtăși bunele practici, recomandările și experiențele obținute în cadrul Programului UE4Moldova: Comunități Locale, Componenta 1 – dezvoltarea serviciilor publice locale.

Reprezentantul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a vorbit despre Politicile AAC în contextul aderării la Uniunea Europeană.

Despre aspectele juridice ale infrastructurii AAC în zonele rurale, evaluarea conformității și provocările contractuale a vorbit Liliana Belecciu, expertă GIZ.

Experta a menționat problemele actuale în privința stabilirii apartenenței infrastructurii AAC, în sensul că nu se poate transmite gestionarea unor bunuri care încă nu îți aparțin oficial, accentele fiind puse în special pe darea în exploatarea a sistemelor AAC și evidența corespunzătoare a acestora. În contextul relatării expertei despre faptul că infrastructura AAC aparține domeniului public și nu poate fi transmisă în proprietate privată, expertul CALM Igor Cristal a adus la cunoștință situația actuală a apeductului satului Corten, raionul Taraclia.

În sesizarea la temă a primarului s. Corten (membru CALM) Stepan Tanurcov s-a relatat, că istoric, drumurile locale și rețeaua de apeduct din localitate au fost la evidența contabilă a fostei gospodării agricole, care a intrat în insolvabilitate, iar administratorul procedurii de insolvabilitate le-a introdus ca bunuri în masa debitoare, asupra căreia pretind creditorii. Din acest motiv, autoritățile publice locale nu au avut posibilitatea să realizeze investiții capitale de reparație și de întreținere a drumurilor locale și ale apeductului, fapt ce se răsfrânge foarte mult asupra stării (calității) nesatisfăcătoare în care se află, ceea ce nemulțumește comunitatea și constituie o situație emblematică în care autoritățile (și puterile) publice nu se pot clarifica ani de zile, iar finalitatea proastă este resimțită de către locuitori.

După lungi dezbateri și dispute între APL și administratorul insolvabilității, pentru aplanarea situației, prin decizia Consiliului s. Corten din octombrie 2024 s-a decis achitarea din bugetul local a 300 de mii de lei (fără TVA) în contul compensării valorii acestor bunuri incluse în masa debitoare, inclusiv pentru drumurile locale – 110 mii lei și pentru rețeaua de apeduct – 190 mii de lei.

Cu toate că decizia respectivă a Consiliului s. Corten a fost supusă controlului de legalitate de către Oficiul teritorial al Cancelariei de Stat și nu au fost identificate temeiuri de ilegalitate, fiind un act administrativ cu puterea lucrului decis, în sensul art. 140 din Codul administrativ, totuși, structurile teritoriale ale Trezoreriei de Stat, subordonate Ministerului Finanțelor, nu acceptă factura de plată pentru achitarea compensației sus-menționate, prin punerea la îndoială a legalității tranzacției și a efectuării transferului în cauză.

Pe acest caz, CALM a solicitat Ministerului Finanțelor al Republicii Moldova să își expună oficial poziția în calitate de autoritate centrală căreia i se subordonează Trezoreria de Stat, pentru deblocarea situației privind drumurile locale și apeductul din s. Corten, raionul Taraclia, care este una extrem de dureroasă pentru comunitatea locală.

De asemenea, expertul CALM Igor Cristal a notat despre intrarea în vigoare din ianuarie 2026 a Regulamentului privind evidența rețelelor edilitare (HG290/2024), care a abrogat (hotărârea de Guvern privind) Registrul obiectivelor de infrastructură tehnico-edilitară. Acest nou Regulament va constitui un temei normativ pentru luarea la evidență a rețelelor de apă și canalizare și cunoașterea publică a acestora de către terți.

Ulterior, în cadrul evenimentului, mai mulți experți și lideri ai societății civile, dar și conducători ai operatorilor care au realizat activități în cadrul Programului, au relatat despre provocările administrative și tehnice în organizarea serviciilor publice de alimentare cu apă și canalizare de calitate, provocările și progresele în dezvoltarea operatorului de apă și canalizare din Leova, îmbunătățirea serviciilor de alimentare cu apă și canalizare prin implicarea comunității – contribuții din partea organizațiilor societății civile partenere, schimbul de experiențe și lecții învățate în dezvoltarea serviciilor de alimentare cu apă și canalizare.

Cele mai mari provocări în cadrul evenimentului s-au dovedit a fi lipsa (insuficiența drastică) unor potențiali operatorii AAC licențiați, care să dețină suficient potențial de extindere pentru a furniza serviciile în calitate de operatori regionali, dar și imposibilitatea delegării acestor servicii într-o mare parte de regiunile Moldovei (pentru că nu există nici un potențial operator regional). În acest context, autoritățile publice locale deja sunt puse în situația de a fi obligate de lege să delege furnizarea serviciilor AAC operatorilor regionali care încă nu există.

Participanții au remarcat necesitatea unor intervenții normative în domeniu, dar și implicarea mai largă a populației în eficientizarea construirii și exploatării AAC.

Imprimare