Vineri, 5 octombire experții CALM Alexandru Morcov și Ludmila Malai au participat în cadrul unei ședințe împreună cu viceprimarul Nistor Grozavu, arhitectorul șef al mun. Chișinău Sergiu Borozan, şef adjunct a Direcţiei generale arhitectură, urbanism şi relaţii funciare Mihaela Iacob, reprezentanți ai Consiliului economic al premierului și ai companiei Dot-Gov Solution, responsabilă de dezvoltarea Sistemului Automatizat de Gestionare a Actelor Permisive (SIA GEAP). Tematica ședinței a fost integrarea în acest portal a actelor permisive, sau a acțiunilor de primire a cererilor și de eliberare a actelor permisive în domeniul urbanismului, amenajării teritoriului și construcțiilor.

Potrivit CALM, este foarte bună inițiativa de a eficientiza procesul de elaborare, avizare și eliberare a actelor permisive în domeniul construcțiilor și deschiderea Guvernului pentru asigurarea schimbului de date între APL și APC. Totodată, asigurarea serviciilor publice de calitate, în domeniul urbanismului și amenajării teritoriului  nu poate fi asigurată fără o colaborare bilaterală, aplicarea unor standarde unice de creare a seturilor de date și asigurarea interoperabilității acestora. Abordarea acestui subiect sub un aspect de impunere, nu va duce la înregistrarea unor rezultate palpabile, încâlcind principiile autonomiei locale, consfințite în Constituția Republicii Moldova, Carta europeană a autonomiei locale, Strategia de descentralizare și alte acte normative.  

Conform naturii documentelor de certificare și autorizare a executării lucrărilor de construcție, cât și cadrului legal în vigoare,  acestea constituie componenta reglementatoare a documentației de urbanism, fiind instrumentul APL de monitorizare a aplicării prevederilor documentației de urbanism și amenajare a teritoriului și nu poartă un caracter de reglementare a  activității de antreprenoriat propriu-zise.

Art. 4 alin.(1) lit. a) a Legii privind descentralizarea administrativa nr. 435  din 28.12.2006 statuează expres ca domeniu propriu de activitate a APL de nivelul I planificarea urbană și gestionarea spațiilor verzi de interes local. Potrivit aceluiași articol, APL de nivelul I, în limitele legii dispune de libertatea deplină de acțiune în reglementarea și gestionarea oricărei chestiuni de interes local care nu este exclusă din competența sa și nu este atribuită unei alte autorități.

În cadrul Primăriei mun. Chișinău este creat și activează în regim normal „Centrul de informare și documentare a cetățenilor, care în esență este ghișeu unic pentru mun. Chișinău. Conceptul prezentat de reprezentanții companiei Dot-Gov Solutions, în domeniul urbanismului și amenajării teritoriului,  nu îmbunătățește cu nimic procesul de elaborare, avizare și eliberare a documentelor componentei reglementatoare a documentației de urbanism și amenajare a teritoriului, punînd pe seama primăriei mun. Chișinău sarcini suplimentare fără specificarea surselor financiare de acoperire a acestora.

Subliniem că potrivit legislației naționale autoritățile locale pot stabili relații de cooperare cu autoritățile centrale pentru realizarea unor proiecte sau servicii publice, care solicită eforturi comune, activitățile urmând să fie fixate în acordurile semnate de către părți (art.5 Legea privind descentralizarea administrativă).

CALM reiterează faptul că APL trebuie să dispună de libertate deplină de acțiune în reglementarea și gestionarea acestor chestiuni.

Imprimare