Prima pagină   |  SERVICIUL PRESĂ   |  Comunicate | CALM propune îmbunătățirea serviciilor publice pentru cetățeni prin accesul APL la bazele de date electronice

vezi mai mult

CALM la întrevederea primarilor cu Guvernul: „Nu mai avem timp, e nevoie de acțiuni concrete”
23.01.2020      Foto: gov.md   
 
Sergiu Andronachi: „Orașul Cimișlia are nevoie de oameni"
23.01.2020     
 
Valeriu Lazarenco, primar de Leușeni, Telenești: „Îmi doresc ca oamenii să fie mândri de faptul că m-au ales"
23.01.2020     
 
CALM în cadrul CNI: „Funcționarii publici pot fi și consilieri locali"
21.01.2020     
 
Elita Cakule: „Mă fascinează entuziasmul cu care primarii la primul mandat au acceptat această provocare"
21.01.2020     
 

CALM propune îmbunătățirea serviciilor publice pentru cetățeni prin accesul APL la bazele de date electronice

      
06.01.2020    

La sfârșitul lunii decembrie CALM a avut o întrevedere cu reprezentanții Agenției pentru Guvernare Electronică din Republica Moldova. Evenimentul a avut loc ca urmare a demersului CALM adresat premierului RM și altor entități publice responsabile de registre și seturi de date necesare autorităților publice locale pentru exercitarea atribuțiilor ce le revin, dar și pentru a îmbunătăți serviciile publice  electronice prestate de către APL. 

Potrivit directorului executiv al CALM Viorel Furdui, a fost o întrevedere productivă cu reprezentanții Agenției pentru Guvernare Electronică din Republica Moldova. „Ne bucurăm de noua abordare a acestei autorități, avem aceleași viziuni în ceea ce privește guvernarea electronică în Republica Moldova și anume faptul că autoritățile publice locale sunt un element indispensabil în procesul de transformare a actului de guvernare din Republica Moldova.” 

La întrebarea cât de pregătite sunt autoritățile publice locale pentru a lucra cu aceste date, în formă de certificate, rapoarte etc, expertul CALM Alexandru Morcov a menționat că situația diferă de la o autoritate la alta. „Totuși, în majoritatea APL funcționarii sunt pregătiți pentru a lucra cu aceste date. Urmează să le consolidăm capacitățile în procesul de utilizare a tehnologiilor informaționale moderne, dar și de preluare a datelor în mod automat prin serviciile de rețea din registrele deținute de autoritățile centrale. De asemenea, este nevoie de crearea condițiilor pentru migrarea datelor din formă analogică în formă digitală din registre și alte date pe care le dețin autoritățile locale la nivel local.”

CALM a afirmat că mai există unele reticențe a deținătorilor de astfel de date la nivel central în ceea ce privește partajarea acestora, însă de comun acord cu reprezentanții Agenției pentru Guvernare Electronică din RM s-a convenit de a  impulsiona acest proces, inclusiv la nivel de conștientizare din partea APC a importanței reutilizării datelor din sectorul public în interes public. De menționat faptul că Legea prevede expres că datele din sectorul public urmează a fi reutilizate de către autoritățile publice locale fără a fi percepute taxe din partea deținătorilor acestor seturi de date.

CALM reiterează faptul că accesul la aceste date va simplifica foarte mult munca APL. La ora actuală în procesul de prestare a serviciilor, analizelor și planificării la nivel local APL duce lipsă de aceste date, fapt ce generează un proces decizional de o calitate nu atât de bună  pe cât ne-o dorim cu toții.

De asemenea,  este important de conștientizat faptul că apropierea serviciului de cetățean sau implementarea principiului de ghișeu unic este un deziderat imposibil de realizat fără implicarea directă a autorităților publice locale în acest proces, în calitate de cea mai apropiată de cetățean autoritate publică.

Serviciul de comunicare al CALM