Prima pagină   |  SERVICIUL PRESĂ   |  Comunicate | Sergiu Litvinenco, președintele Comisiei Juridice, Numiri și Imunități a Parlamentului: „În programul de guvernare există un compartiment special dedicat descentralizării și administrației publice locale"

vezi mai mult

La 29 de ani Ion Creangă a devenit primarul comunei Ocnița!
12.11.2019     
 
Eugenia Anghelici, primarul comunei Hîrtopul Mare, Criuleni: „Unii oameni încă mai consideră că locul femeii este la cratiță"
11.11.2019     
 
Dezvoltarea echilibrată a statului ar trebui să fie preocuparea tuturor
11.11.2019     
 
CALM la întrevederea cu USAID: „Programele de investiții capitale la nivel local sunt mult mai vizibile decât proiectele de asistență tehnică și suportul bugetar"
11.11.2019     
 
COMUNITĂȚILE LOCALE ȘI-AU ALES PRIMARII! REPREZENTANȚII CONSILIULUI EUROPEI VIN LA CHIȘINĂU!
11.11.2019     
 

Sergiu Litvinenco, președintele Comisiei Juridice, Numiri și Imunități a Parlamentului: „În programul de guvernare există un compartiment special dedicat descentralizării și administrației publice locale"

      
24.06.2019    

Noile inițiative legislative ce vizează activitatea administrației publice locale au fost făcute publice de Sergiu Litvinenco, președintele Comisiei Juridice, Numiri și Imunități a Parlamentului la întrevederea aleșilor locali cu premierul Maia Sandu și alți reprezentanți ai puterii centrale.

Sergiu Litvinenco a  amintit că  deja a fost adoptată hotărârea Parlamentului cu privire la stabilirea datei alegerilor locale generale. „Astfel, la 20 octombrie 2019 vor avea loca alegeri locale. Este o situație fără precedent în RM, deoarece pentru prima dată în istoria țării suntem în situația în care alegerile locale sunt stabilite după ce mandatele actualilor primari au expirat. Este o situație ieșită din comun din cauza că Parlamentul nu a fost funcțional,  am ajuns în acest impas și din cauza unor decizii dubioase ale Curții Constituționale."

Pentru a nu exista posibilitatea ca unii factori politici, de decizii  să încalce prevederile legale legate de stabilirea alegerilor, deputatul a dat asigurări că noua majoritate parlamentară va propune un proiect de lege în care să fie stabilit expres că alegerile locale au loc într-o anumită zi, o dată la patru ani. „În versiunea inițială este vorba de a treia duminică a lunii octombrie, proiectul însă va fi supus consultărilor publice și vom stabili care ar fi cea mai bună perioadă pentru a realiza alegerile locale. Ne dorim ca stabilirea datei alegerilor să nu depindă de vreun organ de stat, fie că ar fi vorba de vreun organ politic sau administrativ."

O altă inițiativă prezentată de Sergiu Litvinenco și înregistrată de deputații Igor Munteanu și Alexandru Slusari ține de restabilirea competențelor pe care le-au avut secretarii Consiliilor locale în raport cu autentificarea actelor notariale. „Recent, printr-o lege promovată într-un mod netransparent de către ministerul Justiției, această competență care a fost întotdeauna a secretarilor Consiliilor locale, a fost preluată fără ca să existe, în mod real, vreo justificare, din punct de vedere a necesității și oportunității."

 O altă inițiativă înregistrată de alesul poporului Petru Frunză, este ca 100% din impozitul pe venit pe persoane fizice să rămână în primărie și să fie achitat la locul de domiciliu. „Petru Frunză propune ca și din impozitul pe venit al persoanelor fizice 50% să revină primăriilor. Vom vedea care va fi și poziția ministerului Finanțelor, dar vrem să cunoașteți că o astfel de idee există deja și vă vom invita să vă expuneți părerea."

Sergiu Litvinenco i-a asigurat pe aleșii locali că acestea sunt doar primele inițiative urgente, în programul de guvernare există un compartiment special dedicat descentralizării și administrației publice locale și a prezentat câteva dintre prioritățile noii guvernări, printre care angajamentul legat de implicarea efectivă a APL în procesul de luare a deciziilor.

„Politica de stat în domeniul APL și al descentralizării, la noi, în momentul de față, ține de Cancelaria de Stat. A fost o scurtă perioadă în anii 2007-2009 când am avut un minister al APL dar, în general, de la independență și până în prezent toată politica statului în domeniul APL și al descentralizării ține de Cancelaria de Stat și, de aceea, este imperios necesar ca modul de abordare a problemelor respective de către Cancelaria de Stat să se schimbe. Cancelaria de Stat nu trebuie să fie instituția care doar organizează întrevederi ale primului ministru cu primarii, fie în teritoriu, fie la Chișinău, sau și mai rău, să fie un staff electoral al unui partid politic. Cancelaria de Stat trebuie să fie instituția care într-adevăr promovează politica statului în domeniul APL și al descentralizării. În primul rând vorbim despre colaborarea cu CALM, solicitarea tuturor opiniilor din partea primăriilor la toate inițiativele care vor fi promovate."

Președintele Comisiei Juridice, Numiri și Imunități a Parlamentului s-a arătat convins de faptul că această abordare centralizată din partea Cancelariei de Stat urmează în mod obligatoriu să se schimbe. „Controlul administrativ ține de competența Cancelariei de Stat și se exercită prin intermediul Oficiilor Teritoriale ale Cancelariei de Stat. Noi știm foarte bine cum a fost exercitat acest control administrativ în ultimul timp. Din punct de vedere teoretic-doctrinar acest control ar trebui să fie de tutelă administrativă, dar s-a transformat, de fapt, într-unul ierarhic.  Aceste oficii teritoriale ale Cancelariei de Stat, în foarte multe cazuri, s-au ocupat cu ceea ce s-a ocupat Procuratura Generală la nivel central – de hărțuirea primarilor care nu sunt de acord cu regimul de la guvernare, prin zeci și sute de notificări, așa încât activitatea acelui primar să fie blocată. După aceasta era lansată invitația de a fi membru al Partidului Democrat și să vezi cum se terminau absolut toate notificările respective."

Sergiu Litvinenco a fost de părere că așa cum Procuratura crea majorități la nivelul APC, Oficiile teritoriale au fost implicate plenar în distrugerea și promovarea traseismului primarilor la nivel local. „Trebuie să poți să ai 800 de primari, deși inițial aveai doar 200. Aceste Oficii teritoriale trebuie să-și reconsidere în totalitate activitatea, să fie într-adevăr instituții care ajută, consultă din punct de vedere juridic toate primăriile. Evident că în situația în care Oficiul consultă o anumită primărie, iar aceasta face contrar legii, atunci deja este o problemă și e evident că trebuie făcute notificări, sesizări și eventual să mergi în instanță pentru a anula acele decizii care se consideră ilegale. În general însă, ceea ce s-a întâmplat până acum trebuie în totalitate reconsiderat, acesta fiind un lucru extrem de important pentru actualul Guvern. Oficiile trebuie să existe, însă ele trebuie să-și exercite atribuțiile în conformitate cu prevederile Legii și să nu se ocupe cu ceea cu ce s-au ocupat până acum."

Serviciul de Comunicare al CALM