Prima pagină   |  SERVICIUL PRESĂ   |  Comunicate | CALM va acorda asistență APL în domeniul atragerii de fonduri!

vezi mai mult

Primarul comunei Ruseștii Noi, Ialoveni Pavel Codreanu: „Consătenii mei au văzut că UE a investit mult și bine în localitățile din România"
13.08.2018     
 
Expertul Viorel Gârbu: „În Republica Moldova nu s-a reușit să se ajungă la o descentralizare financiară reală!"
13.08.2018     
 
Primarul de Temeleuți, Călărași, Zinaida Țurcan: „Ceva se întâmplă cu societatea noastră"
13.08.2018     
 
„La înălțime cu CALM" descoperim oamenii care schimbă comunitățile locale
13.08.2018     
 
Alexei Busuioc, primar de Capaclia: „Descentralizarea este soluția ce ar salva satele noastre de la pieire"
09.08.2018      Foto: www.europalibera.org   
 

CALM va acorda asistență APL în domeniul atragerii de fonduri!

      
20.07.2018    

Joi, 19 iulie, la inițiativa Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM), peste 50 de responsabili de scrierea proiectelor din cadrul APL din majoritatea raioanelor Republicii Moldova s-au reunit la Chișinău în cadrul unui atelier de lucru. La eveniment au participat experți ai CALM, primari, secretari din cadrul Consiliilor locale, ingineri cadastrali și alți responsabili de scrierea proiectelor.

Scopul organizării atelierului de lucru este de a crește capacitățile celor care sunt responsabili de atragerea de fonduri în cadrul primăriilor, dar și o etapă de inițiere a procesului de dezvoltare a unui serviciu pentru toate APL din RM, în cadrul căruia CALM va acorda servicii și consultanță privind scrierea de proiecte și atragerea de fonduri.

În debutul evenimentului, directorul executiv al CALM Viorel Furdui a scos în evidență faptul că atragerea de fonduri și scrierea de proiecte trebuie să fie un obiectiv prioritar deoarece, în prezent, doar acestea sunt modalitățile de soluționare a problemelor din localități, iar APL trebuie pregătite pentru a face față acestor provocări.  „Prezența la seminarul de astăzi a primarilor,  a secretarilor, a inginerilor cadastrali vorbește despre faptul că pe lângă multiplele atribuții pe care le au acești angajați, se ocupă și de atragerea de fonduri. Problema majoră este că în primăriile din RM aproape că nu sunt persoane angajate care să aibă în atribuțiile de funcție colectarea de fonduri pentru dezvoltarea localităților, aceasta sarcină rămânând în gestiunea primarului."

Directorul executiv al CALM a constatat că atât consecințele unei centralizări și ale unui sistem depășit în ceea ce privește politica de cadre, dar și salarizarea în cadrul APL au repercusiuni asupra acestui domeniu și există riscul ca în perioada următoare acest deficit de cadre să crească. „Ne propunem să creăm niște mecanisme în cadrul CALM de susținere a APL și în acest domeniu, să organizăm instruiri sistematice pentru a le facilita munca funcționarilor din APL și pe această dimensiune."

Expertul CALM, coordonatorul SOMAS Alexandru Morcov a făcut o prezentare a Serviciului CALM de Suport al Operatorilor Mici de Apă și Sanitație SOMAS. „În perioada aceasta am participat în cadrul tuturor grupurilor de lucru și comisiilor care elaborează politici la nivel național în domeniul apei și sanitației. Cunoaștem cu toții că există programul de regionalizare a serviciului de apă și sanitație doar că nu este clar de unde vor fi luați bani pentru a crea trei-patru operatori regionali și cum va ajunge acest serviciu la cetățean. Scopul nostru este de a susține satele, cel puțin până la implementarea marelui proiect de regionalizare. Oamenii trebuie să aibă acces la acest serviciu vital, deoarece dacă nu are gaz se va încălzi cu tizic, dar dacă nu are apă de calitate va ajunge la medic, iată de ce acordăm o mare importanță acestui serviciu.  Aveți contactele noastre și dacă apare o problemă să știți că suntem la dispoziția DVS."

 

Expertul CALM Victoria Matveev, care a moderat evenimentul, a menționat că intenția CALM este de a  identifica problemele cu care se confruntă APL și de a  veni cu o listă de eventuale soluții pe care am putea să le punem în aplicare, astfel încât Congresului Autorităților Locale din Moldova să-i fie mai ușor să elaboreze programele de instruire în acest domeniu.

Primarul de Carahasani, Ștefan Vodă, vicepreședintele CALM Vlad Cociu a specificat faptul că  în cadrul primăriilor sunt venituri reduse, astfel încât primarii sunt puși în situația de a căuta surse suplimentare. „Pentru a accesa fonduri este necesar să cunoaștem care sunt etapele pe care trebuie să le parcurgem pentru a obține aceste finanțări. În APL sunt foarte puține persoane care ar putea și ar avea potențialul de a atrage aceste investiții. Sunt foarte multe cerințe și exigențe în scrierea de proiecte, de la cunoașterea limbilor străine și până la unele detalii tehnice."

Vlad Cociu este primarul care a reușit să implementeze în localitatea sa proiecte de milioane de lei. „Am avut privilegiul de a putea crea o echipă bună în primărie, dar din cauza lipsei de motivație unii colegi deja se gândesc să plece. Noi nu cerem de la guvernare peștele, ci doar undița. Sunt o sumedenie de instrumente nevalorificate în administrația locală care ne-ar permite să majorăm veniturile la bugetul local și astfel am putea motiva angajații profesioniști din APL să rămână. Descentralizarea este subiectul pe care îl discutăm de mai mulți ani, dar progres nu prea văd. Dacă evităm lacunele și continuăm procesul de descentralizare am putea aduce anual până la un milion de lei în bugetele locale ale primăriilor de comune. Dacă lucrurile nu se vor schimba foarte rapid în această direcție, mă tem că anul viitor vom fi nevoiți să mergem la cules portocale în Spania."

Potrivit primarului de Carahasani, CALM este organizația care mereu a promovat interesele primarilor și ea trebuie să fie auzită și de APC. „În CALM sunt mulți specialiști și primari care au experiență și abordează adesea unele lucruri foarte importante, dar ele nu sunt auzite."

Primarul de Tigheci, Leova Crețu Angela este responsabilă de scrierea și implementarea proiectelor, deși nu are studii profunde în domeniu pentru a reuși să aducă în comunitate și fonduri europene. „Nu prea avem specialiști în acest domeniu, mulți au plecat, iar cei care au rămas sunt mai puțin pregătiți.  O altă problemă este lipsa de resurse financiare ce ne-ar permite să angajăm un bun specialist. Am reușit să implementăm proiecte mici, inclusiv cu ajutorul voluntarilor de la Corpul Păcii, însă nu pot să mă laud că și primăria a depus un proiect și a obținut finanțare. Cineva spunea astăzi că ar fi bine la trei-patru sate să avem măcar un specialist în atragerea de fonduri. Eu consider ca de asemenea angajat are nevoie fiecare localitate. Prin intermediul CALM sper să reușim să sensibilizăm guvernarea și să audă această doleanță a noastră, deoarece este o necesitate de a include această funcție în statele de personal."

De asemenea, primarul satului Palanca, Ștefan Vodă, vicepreședinte al CALM, președintele Rețelei Femeilor CALM Larisa Voloh  a vorbit despre lipsa resurselor financiare pentru a angaja un specialist în scrierea proiectelor și atragerea fondurilor. „E complicat să identificăm și o persoană care ar face față acestor provocări, dacă am găsi-o cred că s-ar găsi și resurse financiare. Necunoașterea limbii străine este un alt impediment în scrierea proiectelor." Despre evenimentul organizat de CALM, Larisa Voloh a menționat că indiferent de experiența fiecăruia, repetarea este mama cunoștințelor. „Lucrurile evoluează și noi trebuie să fim în pas cu realitățile. Fiecare dintre participanții la acest atelier a venit și pentru autoperfecționare, dar și pentru a obține noi cunoștințe în domeniu. În calitate de reprezentanți ai localităților suntem invitați la diverse evenimente, lansări de proiecte și CALM ne ajută să cunoaștem lucrurile în esență.

Primarul localității Andrușul de Jos, Cahul, Gheorghe Pralea este de părere că  CALM-ul are un rol important în activitatea aleșilor locali. „Prin experții pe care îi are ne pot consulta pe diverse tematici, deoarece avem foarte multe lacune în legislația cadastrală, dar și în cea a administrației locale. La întrunirea de astăzi s-a constatat că într-adevăr sunt foarte multe lacune și acestea, împreună cu APC trebuie de exclus din legislație. În privința atragerii de fonduri, este nevoie de a fi alocate surse la bugetul local pentru a putea angaja o persoană care să poată scrie proiecte."

Primarul de Sauca, Ocnița Iraida Jitari a scris mai multe proiecte până a văzut primul rezultat, după care a apărut și interesul. „Ar fi bine ca persoanele angajate în Direcțiile economice a Consiliilor raionale să fie implicate în ajutorul primăriilor pentru a scrie proiecte. În România la o primărie cu o populație de 5 mii de locuitori sunt 3 specialiști care se ocupă doar cu scrierea proiectelor, noi de am avea măcar unul la nivel de raion. Am putea învăța multe de la colegii noștri de peste Prut și am înțeles că CALM are intenția de a organiza aceste vizite de studiu. CALM-ul mereu ne informează despre noile finanțări care apar, căutăm și noi soluții."

Primarul satului Chiștelnița, Telenești Constantin Ciobanu a confirmat că toate scrierile de proiect se bazează pe primar. „Sunt ajutat de inginerul cadastral, în unele cazuri mă susține colectivul de profesori din gimnaziul localității noastre. În cele aproape două mandate am adus circa 6-7 milioane de lei investiții, la o populație de circa 3000 de cetățeni. Dacă muncești ai."

Alesul local din Chiștelnița afirmă că este nevoie de consultările CALM. „Sunt proiecte pe care trebuie să le traducem în engleză, iar noi nu avem această posibilitate. La evenimentul de astăzi am venit ca să identificăm neajunsurile care sunt în domeniu și încet-încet să mișcăm carul din loc. Unul singur este greu, iată de ce noi mereu am avut mare nădejde în CALM, unicul partener pentru primarii din Republica Moldova."

CALM intenționează să mai organizeze asemenea ateliere de lucru, inclusiv pentru alte categorii de funcționari din domeniul APL.

Departamentul de Comunicare al CALM