Prima pagină   |  SERVICIUL PRESĂ   |  Emisiuni Audio | DISCUȚIILE PRIVIND POLITICA BUGETAR-FISCALĂ, URNITE DIN PUNCTUL MORT

vezi mai mult

Descentralizarea trebuie să aibă loc și în Republica Moldova, măcar și din motivul că georgrafic suntem în centrul Europei
21.10.2017      voceabasarabiei.md   
 
Neimplementarea strategiilor naționale și angajamentelor internaționale în domeniul descentralizării financiare, afectează imaginea republicii Moldova și împiedică dezvoltarea locală!
14.10.2017      voceabasarabiei.md   
 
Poliția locală, care s-ar subordona APL, ar soluționa multe probleme din localitățile rurale
13.10.2017      voceabasarabiei.md   
 
CALM bate alarma! Din cauza imperfecțiunilor legislației și acțiunilor abuzive ale autorităților fiscale, serviciile de aprovizionare cu apă sunt în pericol!
08.10.2017      voceabasarabiei.md   
 
Lipsa personalului calificat și bine remunerat împiedică obținerea progreselor durabile în localități
06.10.2017     
 

DISCUȚIILE PRIVIND POLITICA BUGETAR-FISCALĂ, URNITE DIN PUNCTUL MORT

      
20.11.2016    

Vocea Administrației Publice Locale din 18 noiembrie 2016 

Legile sunt făcute pentru cetățeni, de aceea trebuie să fie consultate cu reprezentanții APL, cei care înfăptuiesc guvernarea la nivel local și sunt cel mai aproape de oameni. Este opinia exprimată de invitații emisiunii radiofonice: ”Vocea APL” - Domnul Viorel Furdui, Director Executiv CALM și Domnul Alexandru Osadci – Expert CALM. Invitații au reiterat că un dialog eficient între APC și APL, în procesul de elaborare și implementare a cadrului legislativ, reprezintă unica soluție pentru a evita inadvertențele și face ca legile să fie cât mai apropiate de situația reală, din teritoriu.

În acest sens, directorul executiv CALM a menționat un reveriment pe segmentul negocierii cu Ministerul Finanțelor a prevederilor Politicii bugetar-fiscale, care conține anumite elemente promițătoare pentru APL și cetățeni: ”Dorința sau nedorința de a ajuta APL în implementarea reformelor trebuie văzută după anumite acțiuni concrete. La capitolul politica bugetar-fiscală, noi la momentul dat avem niște semnale destul de pozitive. În discuțiile cu Ministerul Finanțelor am evoluat și am început să ne auzim unii pe alții. Drept rezultat al negocierilor noastre cu Ministerul Finanțelor, la Guvern a fost prezentată o variantă a politicii bugetar- fiscale care conține anumite elemente promițătoare pentru APL și cetățeni.  S-au acceptat propunerile noastre în privința facilităților care se acordă anumitor categorii de populație la impozitul pe bunurile imobile. Ideea a fost ca aceste facilități la taxele și impozitile locale să fie acordate individual de către fiecare autoritate publică locală.

Cât privește relațiile APL cu instituția prezidențială, Viorel Furdui a specificat: ”Au trecut alegerile, am văzut cu toții rezultatele. Sperăm foarte mult că va exista deja o claritatea în viitorul apropiat în privința noului Președinte RM. De asemenea sperăm că președintele RM va atrage mai multă atenție problemelor APL, chiar dacă competențele lui sunt destul de limitate pe această direcție. Credem că el poate fi un factor care ar impulsiona mai multe procese și reforme care sînt la etapa de elaborare sau implementare. În genere credem că spre deosebire de perioada anterioară o mai mare legătură va fi cu instituția prezidențială, APL, cetățeni și realitatea din teritoriu. Este nevoie de a menționa cîteva fapte importante ce țin de viitor. E important că a fost finalizat procesul de descentralizare a competenței de schimbare a destinației terenurilor. A fost adoptat cadrul legal în ceea ce privește dreptul APL de a schimba destinația terenurilor. La toate acestea se adaugă și aspectul financiar și anume faptul că veniturile din aceste operatiuni să vină în bugetul local. O schimbare foarte importantă dar în privința căreia puțin avem rezerve, mă refer la faptul că Parlamentul în sfîrșit a adoptat în ultima redacție acordarea statutului de municipii a 8 orașe. Este un fapt important, necesar, dar la care mai trebuie de lucrat. Deoarece, din păcate, toate aceste orașe au primit pe bună dreptate statut de municipii, undeva s-a scăpat că în afara de schimbarea de denumire, aceste orașe trebuie să mai aibă anumite beneficii în ceea ce privește modul de finanțare a nevoilor sale, organizare și funcționare. Mă refer aici la mai multe posibilități în ceea ce privește statele de personal, defalcările de la anumite impozite și taxe. Iată sub acest aspect noi credem că este o scăpare. Legislativul și Guvernul trebuie urgent să revină la această problemă și perioadă foarte scurtă de timp să o rezolvă. După cum cunoaștem în varianta inițială a proiectului era prevăzut o cotă mai mare de la impozitul pe venitul persoanelor fizice care trebuia să rămînă în aceste orașe. Erau prevăzute niște instrumente care să corespundă statului său de municipiu. Aceste orașe în mare parte să devină în perspectivă poluri de creștere.”

În context, expertul CALM, Alexandru Osadci, a subliniat că APL sunt o forță, profesionalismul cărora a crescut uimitor în ultima vreme, dar edilii locali au nevoie de instrumente utile, de un cadru legislativ care să-i ajute să contribuie la dezvoltarea localităților:Colegii de la APC și partenerii internaționali de multe ori nu realizează cît de mult au crescut capacitățile APL.  Desigur, ca să  poți dezvolta capacitățile trebuie să ai proiecte, investiții capitale, autonomie locală și surse financiare, competențe.” 

Comentarii Adaugă comentariu
Comentaţi autorizându-vă cu:  Congresul Autorităților Locale din Moldova Facebook Google Twitter Вконтакте OpenID Yandex Mail.ru Loginza MyOpenID WebMoney